ژل رویال از محصولات زنبورعسل می‌باشد. این محصول با نام‌های دیگری مانند شاه‌انگبین، ژل سلطنتی، غذای ملکه یا شیر زنبور عسل نیز شناخته می‌شود. شاه‌انگبین نوعی ماده غذایی است که توسط زنبورهای عسل تهیه می‌شود و معمولاً همه لاروها در روز اول زندگی از شاه‌انگبین تغذیه می‌کنند، اما این جیره غذایی از روز چهارم تغییر می‌کند و جای آن را مخلوطی از عسل و گرده می‌گیرد، و تنها ملکه تا آخر عمر از شاه‌انگبین تغذیه می‌کند و به نظر می‌رسد که این نوع غذا باعث به وجود آمدن اختلافات اساسی بین زنبورهای ماده و ملکه می‌گردد به‌طوری‌که طول مدت زندگی ملکه بیش از پنجاه و دو برابر طول زندگی زنبورهای کارگر است و از لحاظ حجم نیز ملکه دو تا سه برابر کارگرها می‌باشد.

ژل رویال

این سوخت زنبوری دارای ویژگی‌های مختلف بیولوژیکی مفید برای سلامت انسان مانند فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی، اثرات ضد باکتری، افزایش ایمنی و اثرات ضد تومور است. پنجاه درصد وزن خشک ژل رویال را پروتئین تشکیل داده. گزارش شده که ۹ تا از پروتئین‌های اصلی ژله رویال ۸۰ الی ۹۰ درصد کل پروتئین‌ها را تشکیل می‌دهند. دیگر پروتئین‌ها مانند آلفا گلوکوزیداز، گلوکز اکسیداز و آلفا آمیلاز نیز شناسایی شده‌اند.

خواص ژل رویال

در این مطلب از وبلاگ عسلیک بیایید ببینیم فواید ژل رویال چیست و چگونه می‌تواند به انسان کمک کند:

۱. تنظیم فشار خون

برخی تحقیقات نشان داده است که پروتئین‌های موجود در ژل رویال می‌توانند موجب تنظیم فشار خون بشوند. این پروتئین هیدرولیزات می‌تواند اثرات بلندمدتی روی فشار خون داشته باشد و در ترکیب با پتاسیم موجود در آن، به‌عنوان بازکننده عروق در جهت کاهش فشار رگ‌های خونی و قلب عمل می‌کند. به‌نظر می‌رسد که این ماده برای رفع مشکلات قلبی مفید واقع می‌شود.

۲. ایجاد تعادل در سطح کلسترول

تصور می‌شود که بیشتر مواد شیرین و خوشمزه نقش منفی در سطح کلسترول بدن ایفا می‌کنند، اما درمورد ژل رویال این‌طور نیست. پس نقش ژل رویال چیست و چگونه در این مورد به بدن کمک می‌کند؟ تحقیقات نشان می‌دهد که اضافه شدن این ژل به رژیم غذایی افراد باعث کاهش سطح کلسترول بد می‌شود و از مشکلاتی نظیر تصلب شرایین جلوگیری می‌کند و برای پیشگیری از مشکلات قلبی-عروقی دیگر مثل سکته قلبی و مغزی مفید است.

۳. رفع مشکلات باروری

هنوز چگونگی نقش این ژل در رفع مشکلات باروری کاملا مشخص نیست، اما به‌نظر می‌رسد وجود ماده رویالاکتین باعث این اثرگذاری است. این ماده در ریخت‌شناسی و باروری زنبور ملکه نقش دارد. در هر حال، مصرف این ژل باعث افزایش تحرک اسپرم‌ها و بالا رفتن امکان باروری می‌شود.

۴. جلوگیری از سرطان

اگر بخواهیم اشاره‌ای به این نکته داشته باشیم که خواص دیگر ژل رویال چیست، باید به مهار ماده بیسفنول اِی (bisphenol A) اشاره کنیم. این ماده نوعی استروژن محیطی است که در ابتلا به سرطان پستان نقش دارد. با مصرف ژل مذکور در رژیم غذایی می‌توانید از این سرطان دور بشوید.

۵. کاهش التهاب

ژل رویال به‌دلیل داشتن ویتامین‌ها و آنزیم‌های فعال به کاهش التهاب کمک می‌کند. ضمنا، گرمای اضافی باعث بی‌اثر شدن خواص ضدالتهابی و آنزیمی این ماده می‌شود. برای استفاده از خواص ضدالتهابی می‌توانید این ماده را در نواحی که دچار التهاب است، بمالید.

۶. جلوگیری از پیری زودرس

همان‌طور که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ژل باعث افزایش طول عمر زنبور ملکه می‌شوند با حذف رادیکال های آزاد در انسان نیز می‌توانند از پیری زودرس جلوگیری کنند. آنتی اکسیدان ها باعث رفع چروک، حفظ شفافیت و درخشندگی پوست، جلوگیری از ریزش مو، پرهیز ازدژنراسیون ماکولا (که به‌عنوان دجنراسیون وابسته به سن ماکولا (AMD or ARMD) شناخته می‌شود و وضعیتی پزشکی است که ممکن است نتیجه‌ی آن تاری یا ازدست‌دادن بینایی در مرکز دید باشد) می‌شوند. ضمنا این ماده می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های مزمن هم جلوگیری کند و باعث افزایش طول عمر بشود.

۷. کاهش وزن

لسیتین یکی از مواد موجود در ژل رویال است که باعث کاهش کلسترول، بهبود عملکرد کبد و هضم بهتر می‌شود. همه‌ی اینها در کاهش وزن مؤثرند. وجود پروتئین و بهبود سوخت و ساز بدن در نتیجه‌ی استفاده از این ماده باعث کاهش وزن می‌شود.

۸. افزایش سوخت‌وساز بدن

این ماده منبع بسیار خوبی برای تأمین ۸ نوع اسیدآمینه‌ای است که بدن انسان به‌خودی‌خود قادر به تولید آنها نیست. این اسیدهای آمینه برای تشکیل پروتئین‌هایی در بدن و همچنین بهبود سوخت‌وساز آن ضروری هستند. مصرف ژل رویال به احیای سلولی کمک می‌کند، رشد و توسعه ماهیچه‌ها را بهبود می‌بخشد، باعث افزایش قوت استخوان‌ها است و فرایند هورمونی‌آنزیمی در بدن را بهینه می‌کند. این موارد به افزایش کیفیت زندگی هم کمک می‌کنند.

نکات مهم در مصرف ژل رویال

ژل رویال هم مانند مواد غذایی دیگر در صورت متعادل نبودن میزان مصرف ممکن است مضراتی به همراه داشته باشد. همچنین در این وبلاگ قبلا درباره ی مضرات عسل مطلبی منتشر کرده ام توصیه می کنم مطالعه کنید.

کودکان: احتمالاً مصرف به مدت ۶ ماه خطری ندارد.
بارداری و شیردهی: برای استفاده در دوران بارداری یا شیردهی در حال حاضر اطلاعات ایمنی کافی وجود ندارد! پس از مصرف آن اجتناب کنید.
آسم یا آلرژی: اگر نسبت به محصولات زنبور عسل آسم یا آلرژی دارید، از ژل رویال استفاده نکنید. این می‌تواند برخی واکنش‌های جدی، حتی مرگ را ایجاد کند!
التهاب پوست (درماتیت): ممکن است باعث درماتیت بدتر شود.
فشار خون پایین: ژل رویال ممکن است فشار خون را کاهش دهد. اگر فشار خون شما کم است، ژل رویال ممکن است آن را بیش از حد کاهش دهد.

میزان مصرف ژل رویال

دوز مناسب ژل رویال به فاکتورهای زیادی همچون سن مصرف کننده، سلامتی و شرایط دیگر او بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کامل و مناسبی درباره دوز بندی ژل رویال نداریم. بخاطر داشته باشید که هر محصول طبیعی همیشه مفید و بی خطر نیست، بنابراین دوز بندی ضروری است.

بطور کلی توصیه می شود روزانه ۱ تا ۳ گرم ژل رویال را بصورت ناشتا زیر زبان گذاشته و مصرف کنید. همچنین میتوانید این مقدار ژل رویال را با مقدار مساوی یا دو برابر عسل طبیعی ترکیب نموده و استفاده کنید.