انواع عسل را بیشتر بشناسیم

همانطور که قبلا هم در مطالب همین وبلاگ در باره ی انواع عسل به آن اشاره کردیم در حالت کلی می توان گفت که عسل طبیعی را از به دو صورت تقسیم بندی می کنند.در روش اول نوع و شیوه ی زندگی زنبورها ی یک کندو در محیط مورد بررسی قرار می گیرد و با توجه به جامعه زنبورهای یک کندو عسل تولیدی آن ها به دو دسته ی عسل وحشی و عسل پرورشی تقسیم می شوند. . .

عسل

انواع عسل : عسل وحشی

عسلی که زنبور، آن را داخل کندو های پرورشی تولید نکرده باشد و داخل موم هایی که روی تنه درختان یا شکاف سنگ‌ها و صخره‌ها تولید شده باشد از انواع عسل وحشی می باشد. زنبورهای وحشی ویژگی ها و ظاهری متفاوت دارند. این نوع زنبور در کشور ما بسیار کوچک‌تر از زنبور عسل معمولی و در تعدادی از کشور ها از جمله کشورهای آفریقایی تا چند برابر بزرگ‌تر و حجیم تر از زنبور های انواع عسل معمولی هستند.

عسل طبیعی

انواع عسل : عسل پرورشی

این نوع عسل از طریق پرورش زنبورهای ملکه و تکثیر تعداد زیادی زنبور در کلنی های کندو توسط آن برای تولید انواع عسل انجام می گیرد.در این شیوه بعد از پرورش ملکه آنها را درون کلنی کندو ساخته شده توسط انسان قرار می دهند و قاب های که مجهز به موم شده در آن قرار می دهند.با فراهم کردن شرایط مناسب تکثیر توسط پرورش دهندگان ملکه شروع به تخم گذاری می کند. بعد از مدتی با رشد جمعیتی کلنی ها تولید و برداشت انواع عسل آغاز می شود.

عسل


در روش دوم تقسیم بندی انواع عسل آن را بر اساس نوع تغذیه زنبورها, منطقه اسکان کلنی های و زمان تولید تقسیم بندی می کنند.در واقع نوع گیاهی که زنبورها از گرده ی آن برای تولید عسل استفاده می کنند نوع عسل بدست آمده را تایین می کند. همچنین منطقه جغرافیایی که کندو در آن قرار گرفته است و زمان تولید و برداشت عسل یکی دیگر از روش های تقسیم بندی انواع عسل می باشد.


انواع عسل


در این جا به صورت اجمالی و خلاصه با برخی از انواع عسل که در این روش تقسیم بندی در کشور ما مرسوم هستند می پردازیم هر چند که ممکن است گوناگونی و تنوع آن بیشتر و گسترده تر از اینها باشد. انواع عسل در این روش در سه دسته قرار می گیرد:


1- اولین دسته بندی و البته مهم ترین انواع عسل بر اساس منابع جمع آوری شهد گل و نوع گیاهی که زنبور ها از آن شهد جمع آوری می کنند. عموما زنبورهای عسل، شهد را از چندین گیاه جمع آوری می کنند، اما در برخی مناطق کوهستانی ممکن است یک گیاه به صورت غالب در آن منطقه وجود داشته باشد که مورد استفاده زنبور عسل واقع شده، به همین دلیل می توان عسل طبیعی تولید شده را به نام گیاه تامین کننده منبع تغذیه نامید مانند:  عسل آویشن، عسل گون، عسل کنار (سدر) و . . .


2- در روش دوم دسته بندی انواع عسل بر اساس منطقه اسکان کلنی های زنبور عسل (محل تولید) نام گذاری می شوند. در این روش دسته بندی، منطقه جغرافیایی و مکان قرارگیری کندوها ملاک نام گذاری محصول بدست آمده است، مانند: عسل سبلان، آذربایجان، کردستان، تکاب، لار، جنگل های شمال کشور، دماوند، طالقان.


 پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: شناخت عسل طبیعی 


3- یکی دیگر از عوامل موثر در نام گذاری و معرفی انواع عسل در سطح جامعه نام گذاری متناسب با زمان تولید  و برداشت محصول می باشد که معمولا به دو صورت زیر انجام می گیرد:

الف) اولین مورد عسل بهاره است، که متقاضی بسیاری نیز دارد چراکه بو و عطر بسیاری را همراه دارد,مانند: عسل مرکبات و عسل اقاقیا که زنبور عسل در اوایل بهار از منابع گل های بهاری جمع آوری می کند و . . .

ب) عسل تابستانی که گاهی از اوقات آن را عسل پاییزه نیز می نامند نوع دیگری از انواع عسل می باشد که زمان جمع آوری و تولید آن توسط زنبور ها اواسط تابستان یا حتی اوایل پاییز است مانند: عسل آویشن، اسپرس، عسل گون و...


انواع عسل


انواع عسل بر اساس نوع منبع گل 

همانطور که در مطالب فوق هم اشاره شد عسل بر حسب این که از کدام منبع گل تولید شده باشد، به دلیل خواص و ویژکی های درونی آن گل متفاوت است. در نتیجه خاصیت درمانی انواع عسل نیز متفاوت خواهد بود.


 پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: مهم ترین خواص عسل 


دسته بندی عسل در روش دوم به سه دسته و دسته سوم که بر اساس منابع گل تقسیم می شده نیز خود شامل بخش های می شود که برای آشنایی بیشتر در این جا به آن ها می پردازیم به طور کلی انواع عسل بر اساس منابع گل به سه دسته تقسیم می‌گردد:


 انواع عسل


عسل مخلوط

معمولا بیشتر عسل‌های تجاری از این دسته‌اند که برای داشتن کیفیت باثبات، انواع عسل‌ های مختلف حاصل از گل‌های گوناگون را با هم مخلوط می‌کنند تا به رنگ، طعم، دانسیته و سایر خواص و ویژگی های مطلوب و یکنواخت دست یابند.

عسل جنگلی

این نوع عسل از انواع منابع گیاهان وحشی که هر ساله در مناطق خاصی می‌رویند تولید می شود. به دلایل شرایط آب و هوایی، رایحه و طعم آن ممکن است از سالی به سال دیگر متفاوت باشد. از این دسته می‌توان به انواع عسل تیره رنگ جنگلی که قالبا در مناطقی از کشور آلمان بدست می آید را نام برد که طرفداران خاص خود را دارد. عسل‌های تولیدشده از جنگل و کوه‌ها در مناطق مختلف بر اساس پوشش گیاهی غالب آن منطقه دارای خواص مختلف و گوناگون می باشند.

عسل تک گل

در این دسته از انوع عسل محصول تولیدی حاصل زنبورهایی است که در منطقه مشخصی نگهداری شده‌اند و منابع تغذیه‌شان از گرده‌های یک نوع گل موجود در آن منطقه می‌باشد و معمولا دارای طعم و رنگ مخصوص به خود می‌باشند.

به عنوان مثال در شمال کشور زنبورها در مناطق خاصی اطراف باغات مرکبات زندگی می‌کنند و تنها از شکوفه‌های درختان مرکبات تغذیه می کنند و از طریق آن عسل تولید می کنند. به دلیل تنوع و گوناگونی بسیار زیاد گل‌هایی که زنبورها از آن‌ها تغذیه و عسل تولید می‌کنند، در اینجا تنها به معرفی و خواص درمانی برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

عسل کنار

یکی از بهترین و مهم ترین انواع عسل که از خاصیت های آن باید به: مقوی و انرژی زا بودن و فعال کننده حافظه و رشد کودکان مسهل صفرا اشاره کرد. همچنین حرارت بدن را فرو می نشاند، موثر و باز کننده گرفتگی هاست، کرم معده و روده را از بین می برد، مفید برای گرم مزاجان، برای ناراحتی ها و زخم روده و تب مفید است، برای آبله و سرخجه و عطش مفید است. برای سستی اعضا مفید است، تقویت مو، جلو گیری از ریزش مو مفید است، تقویت اعصاب و تحلیل ورم های گرم.

عسل گون

از انواع عسل طبیعی شاید معروف ترین آن ها عسل گون باشد که دارای خواص بسیاری از جمله: مقوی مغز و اعصاب و انرژی زا و تقویت حافظه، برای کم خونی مفید است، خواب آور، تقویت معده، ملین، مفیدبرای زخم های چشم و درد های چشم، ورم ملتحمه چشم، برای خشونت سینه و حلق و حنجره، مفید برای گرفتگی صدا، تقویت روده، درد کلیه، مثانه، مجاری ادراری.

عسل سیاه دانه

از دیگر انواع عسل باید به سیاه دانه اشاره کرد که دارای خواصک مفید برای بیماریهای تنفسی، شکم درد، یبوست، مفید برای دردهای رحمی، درخشان کردن رنگ رو، قاعده‌آور، مفید برای ضعف عمومی بدن، ازدیاد شیر، رفع سردرد، مقوی مغز و اعصاب می باشد.

عسل گشنیز

از ویژگی های این گونه نیز باید گفت: معطر، مقوی، اشتها آور، مقوی معده، رفع سوء هاضمه، باد شکن، نرم کننده سینه، مفید برای تب، مفید برای بیماری های عفونی مانند: سرخک و آبله، مفید برای سرفه و سرما خوردگی، مسکن و آرام بخش، دفع سموم بدن، خواب آور، مفید برای زکام و اسپاسم ماهیچه ای، شیر افزا، مفید برای تب های رماتیسمی، خواب آور، مفید برای آفت دهان، تقویت لثه، تنگی نفس، مسکن صفرا، ضد سرطان، مفرح، مقوی قلب و مغز، اسپرم، ناراحتی روده و حافطه

عسل چند گیاه

بستگی به نوع گیاه ترکیب شده در تامین منابع تولید عسل دارای ویژگی های متفاوتی است اما در حالت کلی ضد سرفه، نرم‌کننده سینه، ضد ترشی معده، ورم روده، تب بر، ضد اسهال، ضد عفونی کننده دستگاه گوارشی، مقوی اعصاب و ... می باشد.

عسل اقاقیا

اقاقیا هم یکی دیگر از انواع عسل می باشد که مقوی و انرژی زا و برای تقویت حافظه مفید است. همچنین نشاط آور و بسیار معطر می باشد. مفید برای ناراحتی های صفرا، ملین وخواب آور است، مفید برای کم خونی است، مفید برای عفونت های خانم ها، هم چنین مفید برای ناراحتی های چشمی، مفید برای رشد کودکان و آرام بخش برای بزرگ سالان است. اگر با سیب مصرف شود بهترین آنتی بیوتیک است و مفید برای سرما خوردگی.

عسل مرکبات

در واقع انواع عسل مرکبات موجود می باشد که بیشتر در مناطق شمالی کشور و در مجاورت باغ های مرکبات تولید می شود. تقویت حافظه و انرژی زا، مقوی معده، باد شکن، مفید برای کمبود ویتامین (سی) ضد تهوع و سم، نرم کننده سینه، برای سرما خوردگی، کاهش ورم های بدن، ضد عفونی کننده، تصفیه خون، اشتها آور، ناراحتی های صفرا، مسکن، مفید برای سکسکه، کرم های روده، مفید برای سرطان های معده.ازدیاد متابولیسم پایه، پیشگیری از انواع سرطان ها، کاهش کلسترول، ضد باکتری و قارچ

عسل یونجه

این عسل بیشتر در کنار زمین های کشاورزی تغذیه و تهیه میشود.مقوی مغز و اعصاب بوده و حافظه را افزایش می دهد، شامل بیشترین ویتامین های (A) و (K) را دارد و برای افرادی که خون ماغ می شوند بسیار نافع است. این عسل بسیار خوش عطر و طعم میباشد. ملین و خون ساز است، بند آورنده خون روی است. تحلیل برنده ورم های بدن می باشد.مفید برای اختلالات عادت ماهیانه خانم می باشد.برای افرادی که دچار لرزش های اندام شده اند مفید است. نشاط آور بوده و به انسان آرامش می دهد.

عسل جعفری

این نوع از عسل نیز مقوی، انرژی زا و خواب آور، تقویت مغز و حافظه اخلاط لزج را قطع می کند، کاهش نفخ، مفید برای گرفتگی عروق، قاعده آور، اشتها آور، برای ناراحتی های کبدی و طحال، برای دیابت بی مزه مفید است. برای ناراحتی های روده مفید است.

عسل آویشن

یکی دیگر از انواع عسل که خاصیت دارویی آن به دلیل تغذیه از گیاهی با خاصیت دمانی بالا بسیار پررنگ تر می باشد. مقوی مغز و اعصاب و انرژی زا و تقویت حافظه، مفید برای عادت های ماهیانه دردناک، برای دردهای شکمی و روده مفید است، برای سرفه و گلو درد و برای دیابت بی مزه مفید است، برای عفونت های عمومی بدن نافع است. برای پانسمان زخم های بستر نافع است.

عسل بابونه

انواع عسل با منبع گل ها و گیاهان دارویی بسیارند اما عسل بابونه یکی از بهترین آن ها می باشد. برای التهاب مغز، احتقان ریوی، انواع ورمها، کاهش تب، میگرن، سردرد، آرتروز، کاهش حساسیت، ضد درد، کاهش پزوریازیس، اسپوندلیت آنکلوزان، دردهای دوران پریود، ناراحتیهای زنانه و یائسگی، آلرژی ها، فشار خون، دردهای استخوانی، آرام بخش، بر طرف کننده سرگیجه، سوء هاضمه، ضد اسپاسم، ناراحتی های کبد، ناراحتی های روده، درد و ورم مثانه، ورم طحال، معده درد، بی خوابی، ناراحتی های ریه، دفع کرم کدو در کودکان، سرما خوردگی، رماتیسم، غلظت خون، نفخ معده، ضد عفونی دهان و دندان، شستشو و پانسمان زخم ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت مغز و حافظه، ترشح شیر در خانم های شیرده، ورم پرستات، زخم های دهان و کولیت مفید است.

عسل آفتاب گردان

بسیار خوش رایحه و البته پر خاصیت می باشد. مقوی، انرژی زا و تقویت حافظه، مدر و نرم کننده سینه، برای ناراحتی های برونش ها، ناراحتی های حنجره، صاف کردن صدا، ناراحتی های ریوی، برای تسکین سرفه و سرما خوردگی مفید است. برای خنثی کردن سم مفید است.


 پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: همه چیز درباره ی عسل