خواص عسل برای معده چیست ؟

در مقاله ی مهم ترین خواص عسل به صورت کلی به مبحث خواص و فواید عسل پرداختیم. اما در این مقاله قصد داریم درباره ی خواص عسل برای معده صحبت کنیم و در مورد راه های موثر و انواع شیوه های درمان ناراحتی های معده به وسیله ی عسل طبیعی نکاتی را مطرح کنیم. البته باید توجه داشته باشید که انواع عسل های موجود و ترکیب آن ها با دیگر مواد طبیعی پرخاصیت ممکن است این روند را تسریع بخشد. . .

خواص عسل برای معده

برای درمان ورم یا درد و در کل ناراحتی های معده لازم نیست حتما به سراغ داروهای شیمیایی بروید که باعث عوارض جانبی و مشکلات گوارشی فراوان می شوند بلکه می توانید با صرف اندکی زمان به کمک طب سنتی و گیاهی از خواص عسل برای معده خود و درمان آن استفاده کنید.

خواص عسل برای معده را با توجه به انوع بیماری های معده و راه حل های عسل درمانی مناسب آن عنوان خواهیم کرد. توجه داشته باشید که این روش ها و راه حل های مطرح شده در اینجا برای کمک به بهبود و تسریع فرآیند درمان می باشد و در صورت حاد بودن بیماری حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید و تنها به درمان سنتی بسنده نکنید. ضمنا خواص و ویژگی های درمانی ذکر شده تنها مربوط به عسل طبیعی می باشد و نه عسل تقلبی و صنعتی.


خواص عسل برای معده

خواص عسل برای معده و درمان آن به وسیله ی عسل

قطعا شما هم نکاتی درباره ی خواص عسل برای معده شنیده اید که باید بدانید بسیاری از آن ها صحت دارد. از گذشته های دور تا اکنون عسل بعنوان یک ماده ی بسیار قوی و موثر در درمان بیماری های معده مورد استفاده قرار گرفته است. در علم پزشکی و طب سنتی نیز این موضوع بع دفعات مطرح و توصیه شده است. همچنین در روایات اسلامی نیز به آن اشاره شده است در این مورد امام صادق (ع) فرموده است که خوردن عسل با آب گرم درد معده را برطرف می کند. هنریدچ رویز نیز در کاوشهای خود در سالهای مختلف عسل را برای درمان ناراحتی های معده مفید دانسته است.

 پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: همه چیز درباره ی عسل 

تمام افرادی که مبتلا به بیماریهای گوارشی هستند بهتر است که عسل طبیعی را جایگزین مصرف قند وشکر کنند . همچنین توصیه می شود افراد مبتلا به زخم معده عسل را در وعده های غذایی خود به صورت منظم مصرف کنند . عسل خاصیت ملینی دارد بنابراین افراد مبتلا به یبوست با یک رژیم غذایی مناسب حاوی عسل وضعیت بهتری خواهند داشت .



درمان زخم معده با عسل

خواص عسل برای درمان معده در این مورد بسیار موثر و ملموس است. اما برای درمان بهتر ابتدا باید بدانید که از چند طریق ممکن است شخصی به زخم معده (قرحه) مبتلا گردد. در اثر ضعف معده، گرسنگی‌های زیاد و یا روزه گرفتن، به موقع غذا نخوردن، ناراحتی و عصبانیت،‌ فعالیت‌های نابه هنگام، نوشیدن نوشابه‌های گازدار یا نوشابه‌های الکلی،‌استعمال دخانیات، بی‌خوابی‌های شبانه، هم چنین در اثر تجمع یکی از اخلاط اربعه یا بهم خوردن تنظیم آن، کثیفی خون و تجمع کثافات در معده زخم ایجاد می‌شود.

 پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: مهم ترین خواص عسل 

مبتلایان به زخم معده با خوردن خوراکی‌های ترش یا تند یا سرخ کرده‌ها یا میوه و سبزیجات خام یا آب گوشت با نان (تلیت) یا سوپ و آش‌های رقیق اذیت می‌شوند، لذا باید از این مواد پرهیز کنند. هم چنین باید از خوردن دوغ، چای، ادویه‌جات، سرکه، کره، نمک، کاهو، شربت‌ها، تخمه شکستن، آدامس جویدن، انواع کنسرو، غذاهای مانده، گوشت پخته، سوسیس و کالباس، انواع ساندویچ و در کل انواع فستفود ها پرهیز کرد و همچنین از لحاظ روحی نیز باید از مسائلی مانند گریه، ناراحتی و عصبانیت، غم و غصه، کارهای سخت و سنگین، بی‌خوابی شبانه باید اجتناب کنید.

خواص عسل برای معده

شما می توانید از خواص عسل برای معده برای درمان این وضعیت نهایت بهره را ببرید. برای درمان یک تخم مرغ خام که با عسل مخلوط شده باشد به یک فنجان شیر تازه گاوی که جوشیده شده بعد از ولرم شدن، اضافه و نوش جان کنید. این معجون را تا ده روز به صورت ناشتا بنوشید. بعد از آن هیچ اثری از زخم معده نخواهید دید. در زمان درمان و نیز مدتی پس از درمان، بیماران مبتلا به زخم معده باید از خوردن غذاهای حاوی فیبر و الیاف گیاهی و سبوس‌دار دوری کنند. همچنین می توانید برای جلوگیری از زخم معده، نکات مهمی که در پیشگیری آن بسیار موثر است را در متن زیر بخوانید:
سعی کنید ظروف‌ را با سیم ظرف شویی نشویید، زیرا لایه فلزی که ظرف‌ها را دربر می گیرد در هنگام شستشوی ظرف نمایان و هنگام پخت غذا،‌داخل آن می‌شود. این لایه جدار معده را می‌خورد که همیشه با سوزش همراه است. در نتیجه انسان، هنگام غذا خوردن هیچ لذتی را احساس نمی‌کند.

درمان ورم معده با عسل

ورم معده یا همان گاستریت می تواند بسیار ناراحت کننده باشد و حتی موجب بستری شدن فرد و در نتیجه جا ماندن از فعالیت های روزانه افراد شود به همین جهت پیدا کردن راه های درمانی خانگی از جمله استفاده از خواص عسل برای معده و همچنین رعایت رژیم غذایی می تواند مانع از بروز این بیماری در افراد شود.

مصرف برخی خوراکی ها از جمله قهوه، چای، آب لیمو به صورت ناشتا و با معده ی خالی و همچنین غذاهای بسیار گرم و داغ می تواند موجب ابتلا به ورم معده در افراد شود. از علایم و عوارض بروز ورم معده مشکلاتی همچون سوزش، درد و حتی خونریزی از معده است که می تواند رخ دهد و در طولانی مدت ممکن است منجر به زخم معده در افراد شود.


 پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: شناخت عسل طبیعی 


علائم حاد ورم معده عبارت است از عدم احساس گرسنگی، استفراغ، سوزش معده، وجود خون در استفراغ و یا مدفوع، احساس درد، کم خونی و کاهش میزان گلبول های قرمز و هموگلوبین همگی می تواند نشان دهنده اختلال در سیستم گوارشی و معده ی فرد باشد.


خواص عسل برای معده


برای درمان این عارضه می توان از ماده های طبیعی همچون عسل استفاده کرد، برای این کار هر روز قبل از وعده صبحانه عسل را به مقدار دو قاشق غذاخوری به یک لیوان آب گرم ملایم اضافه کرده و به صورت ناشتا بنوشید، این عمل موجب کاهش اسیدیته شدن معده می شود، توجه داشته باشید که عسل دارای خاصیت درمانی است و می تواند زخم های ایجاد شده در معده را درمان کند.

یک ترکیب دیگر برای درمان ورم معده استفاده از روغن زیتون است، هر چند در این روش از خواص عسل صحبتی نمی شود اما گفتن آن خالی از لطف نخواهد بود. برای این کار تنها کافی است یک قاشق چایخوری روغن زیتون را با یک فنجان شیر گرم هر روز صبح بنوشید، این شیوه بنا بر تحقیقات کارشناسان بهترین روش درمانی است.



 پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: آشنایی با انواع عسل 


از جمله دیگر راه های درمانی برای ورم معده می توان به خوردن آناناس هر روز با معده خالی، خوردن مخلوط ادویه هایی چون هل سبز، رازیانه و دارچین به میزان نصف قاشق چایخوری به همراه هر وعده غذایی، خوردن ترکیب موز و ماست نیم ساعت قبل از صبحانه و به صورت ناشتا اشاره کرد.

در عین حال کارشناسان عنوان می کنند افراد در صورت انجام این شیوه های درمانی و باقی ماندن علائم ورم معده از مصرف داروهای گیاهی بدون تجویز پزشک خودداری کنند و برای درمان حتماً به پزشک متخصص برای معاینات بیشتر و تجویز داروی مناسب مراجعه کنند.

درمان معده درد با عسل

باید بدانید که عسل و زردچوبه به شما کمک خواهد کرد تا به طور موثر درد معده را درمان کنید. زردچوبه در برابر زخم معده و زخم های ملتهب بسیار التیام بخش است، بنابراین این ماده ی محبوب از گذشته های دور برای درمان درد معده استفاده می شود. روش تهیه ی این معجون را در زیر توضیح داده شده است:

طرز تهیه: ۵۰ گرم زردچوبه تازه را آسیاب کنید. زعفران و قاشق غذاخوری عسل را در ۲۰۰ میلی لیتر آب ولرم مخلوط کنید. برای بهبود درد معده، روزانه و بطور مداوم از این محلول استفاده کنید. عطر زردچوبه و شیرینی عسل خوردن آن را آسان می کند. اگر خوردن پودر زردچوبه برایتان مشکل است می توانید روغن زردچوبه را جایگزین آن کنید.


خواص عسل برای معده

درمان نفخ معده با عسل

۱- برای بهبود نفخ معده، ترکیب عسل و کره بسیار تاثیر گذار می باشند.

۲- می توانید عسل را با یک قاشق غذاخوری پودر زنیان ترکیب کرده و بعد از وعده های غذایی مصرف نمایید.

۳- همچنین مخلوط پودر بالنگ و عسل با یکدیگر و مصرف آن مفید خواهد بود.

۴- پیاز را پخته و بگذارید سرد شود سپس با عسل مخلوط نموده و میل کنید زیرا از بین برنده نفخ معده است و اشتها را افزایش می دهد.

درمان ترش کردن معده و اسید معده با عسل

شما می توانید برای درمان ترش کردن معده و همچنین ترشح بیش از حد اسید در معده از خواص عسل برای معده و درمان آن استفاده نمایید.

۱- پودر شنبلیله را به اندازه ی یک قاشق چای خوری بجوشانید و به صورت ناشتا بنوشید، بعد از آن به میزان یک قاشق غذاخوری عسل میل کنید.

۲- برای درمان ترش کردن معده و بهبودی کامل هر صبح زمان ناشتایی به اندازه ی یک قاشق چای خوری عسل مصرف کنید.

۳- یک لیوان ماست را همراه با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده  و روزانه سه مرتبه بنوشید. این کار اسید معده را به شدت کاهش می دهد و دیگر از ترش کردن معده خبری نخواهد بود.

۴- سه پره سیر را به وسیلیه ی یک شی تیز سوراخ کنید و  ناشتا مصرف کنید تا با معده واکنش داشته باشد. برای اینکه این عمل مفید و موثر باشد باید حتما سیرها را سوراخ کنید زیرا در غیر این صورت مصرف آن فایده ای نخواهد داشت. پس از خوردن سیرها یک فنجان شنبلیله (به مقدار دو قاشق مربا خوری) بجوشانید و با عسل طبیعی ترکیب کنید، محلول بدست آمده را همراه با ده قطره روغن سیاه دانه به مدت یک هفته بنوشید. پس از استفاده از این ترکیب نه تنها فقط دردهای معده و ترشی آن را احساس نمی کنید، بلکه آن را یک داروی مفید و موثر برای دردهای معده و سیستم گوارشی خواهید دید.


خواص عسل برای معده

درمان سوء هاضمه(دیرهضمی) با عسل

سوء هاضمه یا دیر هضمی یکی از شایع ترین بیماری های معده است که بیشتر افراد مبتلا به آن اطلاعی درباره ی بیماری خود ندارند و متاسفانه پیگیر درمان آن نیز نیستند. در واقع سوء هاضمه موجب می شود که زمانی که فرد غذایی را خورده است برای هضم آن به مشکل جدی برخورد می کند و ساعت ها معده درگیر این مسئله می شود.
شما می توانید پودر دارچین را با دو قاشق غذاخوری عسل قبل از غذا مصرف کنید، این کار اسیدی شدن معده را کاهش می دهد و سنگین ترین وعده های غذایی را هضم می کند.

خواص عسل برای معده و تقویت آن

حتی اگر دچار بیماری یا ناراحتی خاصی در سیستم گوارشی و معده ی خود نیستید از خوردن عسل غافل نشوید. چرا که خواص عسل برای معده در حالت عادی نیز تاثیرگذار است و توصیه می شود یک برنامه غذایی مناسب برای استفاده از آن تنظیم نموده و از این نعمت طبیعی و الهی بتوانید نهایت استفاده را ببرید. البته باید حد اعتدال را در میزان مصرف آن رعایت کنید تا از بروز مضرات احتمالی جلوگیری نمایید. در زیر چند مورد از این دستورالعمل ها عنوان شده است.

۱- آرد گندم و عسل و زعفران را با هم مخلوط و از آن ها یک نوع حلوا درست کرده و میل کنید.

۲- پودر بالنگ و عسل را با یکدیگر مخلوط نموده و مصرف کنید، این مخلوط برای تقویت معده بسیار مفید و موثر می باشد.

۳- برای تقویت معده، شیر به همراه عسل بسیار مفید می باشد و روده ها را نرم می کند. همچنین سالمندانی که می خواهند شیر در معده شان سریع  تر هضم شود، آن را با عسل میل کنند.

۴- شما می توانید برای تقویت معده خود بیست گرم پودر پوست بالنگ را با دویست گرم عسل مخلوط نموده و یک ساعت بعد از غذا یک قاشق از آن را میل نمایید. این معجون برای نفخ معده نیز موثر می باشد. برای از بین بردن تلخی پوست بالنگ به مدت ۲۴ ساعت در آب خیسانده و هر پنج ساعت آب را تعویض نموده سپس در آب آخر کمی جوشانده و سپس آن را صاف کرده و اجازه بدهید تا خشک شود.