خواص عسل و فواید آن برای سلامتی

همانطور که در مطلب قبل به آن اشاره شد خواص عسل از دیرباز برای جوامع مختلف بشری آشکار بوده است. اما در مناطق مختلف با توجه به موقعیت جغرافیایی و همچنین فرهنگ و رسوم مردم تنها بخشی از خواص عسل بررسی و مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه با توجه به پژوهش ها و تحقیقات گسترده ایی که بر روی عسل صورت گرفته می توان به جرات گفت خواص عسل برای هیچکس ناشناخته نیست. . .
نکته ای که در این بین وجود دارد اطلاعات ناقص و حتی اشتباهی است که متاسفانه در بین خیلی از مردم دهان به دهان در سطح جامع پخش شده است. این امر ممکن است موجب سردرگمی یا گمراهی مصرف کنندگان عسل شود. در این پست قصد داریم برخی از خواص عسل و فواید آن را به صورت مختصر معرفی کنیم.

خواص عسل

البته خواص عسل با توجه به انواع آن متفاوت می باشد. برای مثال عسلی که رنبورهای پرورشی در مناطق کوهستانی تولید می کنند کاملا با خواص عسل تولید شده توسط زنبورهایی که در مناطق جنگلی پرورش یافته اند متفاوت است. چرا که منبع تغذیه آن ها از گرده ی گل ها و گیاهان همان منطقه تامین شده و می دانیم که گیاهان گوناگون خواص و فواید مختلفی را دارا می باشند.

خواص عسل


اما باید بدانید این گوناگونی و تنوع در تولید عسل طبیعی نه تنها از ارزش غذایی و فواید بینظیر آن کم نمی کند بلکه همین تنوع و تفاوت ها موجب شده خواص عسل کاملتر شده و ویژگی های بسیار مفیدی را به ارمغان بیاورد.

آشنایی بیشتر با خواص عسل

یکی از مهمترین خواص عسل ، ضد میکروب بودن آن است. در حالی که می دانیم عسل یک ماده کاملاً خوراکی است و به همین دلیل می بایست در عمل محیط خوبی برای پرورش میکروب ها باشد ، اما این میکروب ها هستند که در معرض این ماده نابود شده و اثر آن ها نیز به مرور از بین می رود. علت آن این است که عسل حاوی آنتی بیوتیک و آنزیم دیاستاز می باشد . در گذشته از این خواص عسل  برای از بین بردن پینه ها و زخم های دست یا پا استفاده می کردند.

  پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: همه چیز درباره ی عسل 

مصرف مرتب عسل باعث می شود باکتری هایی را که آکنه ایجاد می کند، از بین بروند. همچنین در مواردی می توان با استفاده از عسل به صورت موضعی زخم هایی که بر اثر دیابت ایجاد شده را درمان کرد.عسل سلول های مرده پوست را نیز احیا و بازسازی می کند و باعث لطافت بیشتر آن می شود، خطوط ایجاد شده روی پوست صورت را ترمیم می کند و خشکی پوست در ناحیه ی آرنج و پاشنه پا را به مرور برطرف می کند. نرم کننده های که حاوی عسل هستند، از بوجود آمدن موخوره جلوگیری می کنند و باعث درخشندگی هر چه بیشتر مو ها می شوند.همچنین روند سوخت و ساز بدن را تا حدودی تسریع می بخشد و به موجب آن باعث کاهش وزن می شود.

خواص عسل

با استفاده از خواص عسل نه تنها می‌توان شکر و قند را از سبد غذایی خانوار ها حذف کرد، بلکه می‌توان مواد مغذی و در پی آن سلامتی را  وارد زندگی خود نمود.  یک قاشق غذاخوری عسل دارای حدود ۶۴ کالری می باشد و در ترکیب اصلی، هیچ گونه چربی یا کلسترول دیده نمی شود.


خواص عسل


این ماده غذایی ارزشمند حاوی ویتامین‌ها، آنزیم‌های کم‌مقدار، آمینو اسیدها و مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، کلرین سدیم، منیزیم، فسفات و پتاسیم است. به دلیل تمایل عسل به سطح pH اسیدی (۲/۳ تا ۵/۴)، به کاهش رشد باکتری کمک می‌کند و خواص آنتی اکسیدانی آن باعث حذف برخی رادیکال‌های آزاد می‌شود. این ماده احتمالاً یکی از بهترین شیرین کننده‌ها و نوعی قند کمتر فرآوری شده بر روی زمین است.

خواص عسل برای بدن انسان

با بهره مندی بشر از این ثروت طبیعی برای هزاران سال است که از خواص عسل بعنوان یک داروی طبیعی برای درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می دهند. اولین مورد استفاده ثبت شده از عسل به عنوان یک داروی درمانی بوده است که از لوح های گلی سومری مربوط به هزاران سال پیش یافت شده است  .همچنین مصریان باستان از آن به طور منظم و روزمره برای درمان مشکلات پوستی و چشم استفاده میکرده اند .

خواص عسل

درسته که عسل دارای فواید بسیار زیاد و گوناگون می باشد اما موارد اشاره شده در زیر از مهم ترین و به نوعی معروف ترین خواص عسل برای بدن انسان می باشد که به صورت تیتر وار تنها به آن اشاره شده است.

  • ضد سرطان بوده و در جلوگیری از ابتلا به سرطان های مختلف بسیار مفید است.
  • برای حفط زیبایی و لطافت پوست بسیار موثر بوده و موجب بهبود زخم ها و گزیدگی های پوست می شود.
  • یکی دیگر از خواص عسل در زیبایی و سلامتی درخشندگی موها و بهبود حالت مو می باشد.
  • به جرات می توان گفت عسل قوی ترین آنتی بیوتیک موجود در طبیعت می باشد.
  • در درمان اثرات باقی مانده از زخم های سطحی یا سوختگی بسیار مفید می باشد.
  • یکی از درمان های بسیار موثر برای بیماری سرماخوردگی و سرفه به شمار می آید.
  • برای تقویت حافظه و جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر بسیار توصیه می شود.
  • از دیگر خواص عسل می توان به شادی آوری و بهبود خلق و خو در افراد اشاره کرد.
  • برای تقویت قوای جنسی مورد استفاده قرار می گیرد و درمانی است برای ناتوانی جنسی.
  • در مواردی موجوب بهبود وضعیت بینایی و اقزایش قدرت دید در مصرف کنندگان عسل مشاهده می شود.

در کل می توان گفت خواص عسل باعث افزایش طول عمر و سلامتی می شود.پس توصیه می کنیم از این نعمت الهی نهایت استفاده و بهره را جهت درمان یا بهبود وضعیت جسمی و روحی خود داشته باشید.

 پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: شناخت عسل طبیعی 

خواص عسل با ترکیبات دیگر

هر چند که عسل به تنهای خاصیت های بسیار زیادی دارد و مصرف آن می تواند برای درمان و بهبود بسیاری از بیماری ها و عوارض آن ها موثر باشد. اما ترکیب این اکسیر بی نظیر با دیگر مواد طبیعی می تواند موجب تاثیر گذاری دوچندان خواص عسل در مواقع مصرف آن شود.

خواص عسل

ممکن است شما با توجه به تجربه های شخصی و یا برداشت از منابع و شنیده های مختلفتون به ترکیبات متنوع و موثری برای عسل دست یافته باشید و از آن برای مصارف مشخصی استفاده کنید. اما در ادامه به برخی از این ترکیبات که در علم طب سنتی ما هم توصیه شده است اشاره می کنم.
  • ترکیب عسل با ماست ضد آکنه و جوش می باشد.
  • همچنین با ترکیب زنجبیل برای معده درد بسیار مفید است.
  • در صورت ترکیب آن با میخک معجون ضد دندان درد بدست می آید.
  • همچنین برای استحکام بخشیدن به عضلات می توان آن را با آب نارگیل ترکیب کرد.
  • برای کاهش وزن و البته بهبود سرماخوردگی عسل را با لیموترش ترکیب می کنند.
  • زردچوبه نیز در صورت ترکیب با عسل برای بهبود زخم های دهانی بسیار موثر می باشد.
  • برای تسکین گلودرد و درمان بیماری آنفولانزا بهتر است آن را با مرکبات ترکیب کرد.
  • در بین مرکبات ترکیب آب پرتقال با عسل یک ترکیب ضد اضطراب را می سازد.
  • شکر خام هم می تواند همراه با عسل از خشکی پوست جلوگیری کند.
  • برای درمان رفلاکس هم باید عسل را همراه سرکه سیب میل کرد.

خواص اصل بسیار گسترده بود و جنبه های مختلفی دارد. در این مطلب فقط به بخشی از آن اشاره شد. در ادامه ی مطالب این وبلاگ به شکل دقیق تر و گسترده تری راجب خواص عسل و فواید آن می پردازیم. در ادامه همراه من باشید.
خواص عسل