برخی از مهم ترین خواص عسل برای پوست

اکثر ما عسل را به‌عنوان یک ماده ی سالم و شیرین‌کننده‌ می‌شناسیم و از خواص عسل برای پوست اطلاعی نداریم، اما باید بدانید که ترکیبات عسل می‌تواند برای پوست و مو هم مفید باشد. این ماده ی طبیعی مجموعه‌ای از شهدگل‌ها، صمغ و گرده‌ی گل است که به حفظ رطوبت و جلوگیری از پیری کمک می‌کند. علاوه بر این عسل طبیعی ترکیبی از مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و عناصر شفابخشی‌ است که می‌تواند به سلامت پوست و موی شما کمک کند.


خواص عسل برای پوست


اما باید مراقب باشید در هنگام خرید عسل به دنبال عسلی بگردید که خام یا اصطلاحا فراوری یا پاستوریزه نشده باشد. زیرا این نوع از عسل دارای آنزیم‌ها و آنتی اکسیدان‌های فیتونوتریون phytonutrient(ماده‌ای موجود در برخی گیاهان که برای سلامتی انسان مفید است و به جلوگیری از انواع بیماری‌ها کمک می‌کند) فعال‌تری است که خواص آن را بسیار افزایش می دهد.
با این مطلب همراه باشید زیرا می‌خواهیم درباره‌ی خواص عسل برای پوست و مو و چند دستورالعمل ساده‌ی تهیه‌ی انواع ماسک که حاوی این ماده‌ی شگفت‌انگیز است با شما صحبت کنیم.


خواص عسل برای پوست


عسل دارای موادی چون گلوکز، فسفات، کربوهیدرات، کلسیم، پروتئین، آهن، اسیدهای آمینه، فروکتوز، آنزیم، پتاسیم، منیزیم، سولفور، سدیم، انواع ویتامین B، ویتامین C، فلاونوئید و آلکالوئید است. این مواد مغذی برای درمان آکنه و عفونت های پوستی، تغذیه پوست، رفع خستگی پوست، نرم و مرطوب کردن پوست، حفظ آب پوست ، از بین بردن خال های گوشتی و بسیاری دیگر از بیماری های پوستی مفید بوده و از التهابات پوستی پیشگیری می‌کنند.


 پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: شناخت عسل طبیعی 


احتمالا در برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی مشاهده نموده اید که عسل یکی از ترکیبات اصلی است. شاید بارها هم درباره خواص عسل خوانده باشید. اما در این نوشتار خواص عسل برای پوست را برایتان آورده ایم.


خواص عسل برای پوست

۱۷ مورد از خواص عسل برای پوست و مو

در طب سنتی، مزاج عسل اهمیت دارد و درمان‌کننده درد است و ترکیباتش چندان مهم تلقی نمی‌شود. مزاج زنبور گرم و خشک است و عسلی که تولید می‌کند، مزاج گرم و تر دارد. توجه داشته باشید که اگر عسل به شکل مصنوعی یا تقلبی تهیه شود، به هیچ وجه خاصیت درمانی ندارد. هرچه عسل طبیعی‌تر باشد، گرمی و تری آن بیشتر و خواص آن بیشتر است. از نظر ترکیبات هم، عسلی که زنبور آن را با تغذیه ی گیاهانی نظیر آویشن و گون تولید کرده است، مفیدتر از عسلی است که از دادن قند و شکر به زنبور ساخته می شود، اما از نظر درمانی، حتی این نوع عسل هم مزاج گرم دارد و در درمان بیماری‌ها تاثیر دارد.در ادامه مهمترین خواص عسل برای پوست آمده است:

1- از بین بردن جای زخم و جای جوش با عسل

سال‌های زیادی است که از عسل به‌خاطر خواص درمانی‌اش استفاده می‌شود. همان‌طور که اطلاع دارید عسل روشن‌کننده‌ی پوست است و ترکیبات ضد التهابی و ضدباکتریایی آن جای زخم‌ها را کمرنگ‌تر می‌کند و به بهبود و بازسازی بافت تازه‌ی پوست نیز کمک می‌کند. ویژگی آبرسانی عسل و روغن زیتون یا نارگیل همراه با هم می‌تواند به احیای پوست شما کمک کند و ماساژ ملایم، آرام و منظمِ این ترکیبات روی پوست، گردش خون زیر پوست شما را بهبود می‌دهد و پوست را بازسازی می‌کند.
تحقیقات اخیر نشان داده است که از بین بردن جای زخم و جوش با عسل نیز واقعا بسیار مؤثر است، به این شرط که نوع مناسبی از عسل برای این منظور استفاده شود. عسل خواص طبیعی فراوانی دارد. فرآیند درمان را تسریع می‌کند، و در درمان زخم‌ها و جراحت‌ها مؤثر است. عسل مراحل بازسازی بافت بدن را تحریک می‌کند. به لطف خواص رطوبت‌رسانی آن، در از بین بردن جای جوش نیز فوق‌العاده عمل می‌کند، زیرا یک آنتی باکتری طبیعی است و سطح پوست را نرم می‌کند و آن را به حالت طبیعی باز می‌گرداند.


 پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: مهم ترین خواص عسل 


ابتدا یک قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون یا نارگیل ترکیب کنید. این ترکیب را روی قسمت زخم شده قرار دهید و به آرامی یک تا دو دقیقه با نوک انگشتان‌تان ماساژ بدهید. یک دستمال مرطوب گرم را روی آن قرار بدهید تا سرد شود. این کار را هر روز تکرار کنید تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید.

2- خواص عسل برای پوست: از بین بردن آکنه

اگر از مشکل آکنه رنج می‌برید باید بدانید عسل، درمان طبیعی و بسیار مفیدی برای مقابله با آن است. این ماده، یک ضدعفونی‌کننده‌ ی طبیعی است و خواص آنتی باکتریایی دارد که باعث می‌شود برای درمان آکنه بسیار مؤثر باشد و پوستی نرم‌تر و لطیف‌تر برای‌تان بسازد.علاوه بر این، توان پاک‌کننده‌ای عسل باعث می‌شود منافذ بسته‌ی پوست کاملا پاک شوند، به این صورت از میزان بوجود آمدن جوش‌های آزاردهنده می‌کاهد.عسل ویژگی ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد که به از بین بردن باکتری‌ها کمک می‌کند. به‌خاطر این خواص ضدالتهابی، عسل می‌تواند قرمزی و سوزش پوست را درمان کند.
کمی عسل را روی نواحی آسیب‌دیده‌ی پوست بمالید و اجازه ذهید ده تا پانزده دقیقه روی پوست بماند. سپس با آب گرم پوست‌تان را شست و شو دهید.

3- روشن تر کردن رنگ پوست با استفاده از عسل

عسل سرشار از آنتی‌اکسیدان ها، خواص ضدعفونی‌کننده، ضد التهابی و روشن‌کننده بسیاری است. جای تعجب نیست که تولید کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی از این ماده‌ی طبیعی در ساخت بسیاری از محصولات خود بهره می برند.

از شر موهای زائد صورت که می‌توانند موجب کدر شدن پوست شوند با مخلوط عسل و لیمو رها شوید. عسل و آب لیمو را به میزان یک قاشق چایخوری از هر کدام با هم ترکیب کنید و مخلوط به دست آمده را به آرامی روی صورت و مطابق با مسیر رشد موها ماساژ دهید. ده دقیقه صبر کنید و بعد آن را با آب شستشو دهید. در حالی که لیمو به عنوان یک عامل سفیدکننده عمل می‌کند، عسل پوست را لطیف می‌کند و سبب شفاف شدن آن می‌شود.

شما می‌توانید پوست تیره و غیر شفافتان را با ماسک عسل و جوی دوسر نیز روشن کنید. یک زرده‌ی تخم‌مرغ را با دو قاشق غذاخوری عسل و سه قاشق غذاخوری جوی دوسر پودر شده مترکیب کنید تا یک خمیر سفت به دست بیاید. خمیر حاصل شده را به آرامی، از پایین به بالا روی پوست‌تان بمالید و ماساژ دهید، و پس از بیست دقیقه آن را شستشو دهید. برای رسیدن به یک نتیجه ی مطلوب می‌توانید از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از ترکیب دارچین و عسل خمیر سفتی تولید کنید، و آن را بر روی صورت خود قرار دهید و روز بعد آن را با آب ولرم شستشو دهید تا پوستی روشن‌تر داشته باشید.

4- خواص عسل برای پوست : از بین بردن خال های گوشتی

یکی از راه‌های از بین بردن خال این است که از خواص عسل برای پوست استفاده کنید. آنزیم‌های موجود در عسل به کوچک تر شدن اندازه‌ی خال کمک می‌کنند. عسل یک ماده ی طبیعی است که خواص زیادی برای پوست دارد. اگر مطالب این وبلاگ را دنبال کرده باشید بارها گفته ایم که باید از عسل خالص و طبیعی استفاده کنید، منظور این است که عسل نباید فرآوری شده یا حاوی مواد نگهدارنده یا افزودنی‌های مصنوعی باشد.

سعی کنید عسل را مستقیما از زنبورداران یا فروشگاه‌ّهای معتبری که مواد غذایی طبیعی عرضه می کنند تهیه کنید تا مطمئن شوید صددرصد طبیعی باشد.

بعد از اینکه عسل صددرصد طبیعی تهیه کردید، ناحیه‌ی اطراف خال را با آب و صابون پاک کنید و هرگونه آلودگی مانند بقایای عرق را تمیز کنید. سپس، با دقت یک لایه عسل روی خال یا خال‌ها قرار دهید. عسل با نرم کردن پوست آن قسمت، باعث کاهش اندازه‌ی خال می‌شود و به از بین رفتن آن کمک می‌کند.

5- درمان خشکی پوست صورت و بدن با عسل

اگر به دنبال مؤثرترین درمان خشکی پوست صورت و بدن هستید، پیشنهاد می کنیم عسل را امتحان کنید. عسل نه فقط یک آبرسان خوب برای پوست بدن است بلکه آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن، پوست را ترمیم می‌کند و در مقابل آسیب‌های ناشی از محیط اطراف و اکسیداسیون از آن مراقبت می‌کند.
عسل دارای مزایای عالی ضد باکتری، التیام بخشی، و پروبیوتیک است؛ و لازم به توضیح نیست که این ماده‌ی خوراکی ویژگی تغذیه کنندگی و آبرسانی نیز دارد. عسل برای آن‌هایی که به بیماری های پوستی مانند اگزما دچار هستند، بسیار مفید است. با وجود این، توصیه می‌شود برای بهره‌ بردن از حداکثر فواید آن، از عسل خام و تصفیه نشده استفاده کنید. بهتر است از عسل مانوکا استفاده کنید، زیرا این نوع عسل دارای بیش‌ترین خاصیت ضد باکتری است.
عسل به‌ دلیل نوع ماده‌ی هیدروکسی‌ای که در خود دارد رطوبت را حفظ می‌کند. این ماده موجب می‌شود پوست رطوبت هوا را جذب کند و این رطوبت را در لایه‌های زیرین خود نگه دارد. این ماده به نفوذ بیشتر رطوبت به لایه‌های عمقی‌تر پوست و هیدراته نگه‌داشتن طولانی‌مدت پوست کمک می‌کند.
پوست صورت‌تان را تمیز شسته و خشک نمایید سپس یک قاشق غذاخوری عسل خام را روی پوست صورت خود به‌خوبی ماساژ دهید، اجازه دهید پانزده تا بیست دقیقه روی پوست‌تان بماند سپس با آب ولرم بشویید.


 پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: همه چیز درباره ی عسل 


برای تهیه‌ی ماسک لایه‌بردار پوست صورت و از بین بردن سلول‌های مرده‌ و لایه‌ی زبر پوست می‌توانید عسل را با سایر مواد نیز مخلوط کند. بیش‌تر مواد پاک کننده ی پوست صورت، که امروزه در بازار عرضه می‌شوند، از عسل به عنوان یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده استفاده می‌کنند.

6- مرطوب‌کننده‌ی کوتیکول (پوستک)

یکی از خواص عسل برای پوست و مو آن است که سرشار از مواد مغذی بوده و آنزیم‌های موجود در آن پوست را تغذیه می‌کند و آن را التیام می‌بخشد و همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم حاوی نوعی ماده‌ی هیدروکسی است که موجب جذب رطوبت توسط پوست و حفظ آن در نواحی مختلف پوست می‌شود. روغن نارگیل نیز که یک نرم‌کننده و محافظت‌کننده‌ی طبیعی پوست است را حتما می‌شناسید. از طرفی اسید استیک موجود در سرکه‌ سیب نیز پوست سخت و زبر را نرم می‌کند و با متعادل نگه‌داشتن pH پوست، سلامت و لطافت آن را افزایش می‌دهد. پس ترکیب این مواد می‌تواند از آنها یک مرطوب‌کننده‌ی خوب برای نرم کردن و مرطوب نگه‌داشتن کوتیکول یا همان پوستک نازک اطراف ناخن‌ها بسازد.

مقدار یک قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ سیب و یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل مخلوط کنید. این ترکیب را روی کوتیکول ناخن‌های دست‌تان بگذارید و ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان بدهید. سپس دست‌تان را با آب‌ولرم بشویید.

7- خواص عسل برای پوست : درمان منافذ باز پوست

منافذ باز پوست علاوه بر اینکه می‌توانند ناخوشایند و زشت به نظر برسند بلکه به شرایط آسانی را برای تجمع باکتری‌های تولیدکننده ی آکنه خواهند بود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل باعث از بین رفتن این منافذ باز می‌شوند که در نتیجه پوست‌تان همیشه ظاهری جوان و سالم خواهد داشت. این ماده‌ی مقوی به عنوان یک قابض طبیعی عمل می‌کند و منافذ باز و بزرگ، به ویژه آن‌هایی را که در اطراف بینی مشاهده می‌شوند، بهبود میبخشد و کوچک می‌کند.

برای این منظور عسل را در تمام قسمت هایی که دارای منافذ باز هستند بمالید و ماساژ دهید. اجازه بدهید به مدت پانزده دقیقه بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید و در نهایت صورت‌تان را با آب سرد شستشو دهید.

8- لایه برداری پوست با عسل

خواص عسل برای پوست و زیبایی فراوان است اما یکی از مهم ترین و شایعه ترین آن ها ویژگی لایه برداری آن است. این ماده‌ی طبیعی برای پاکسازی صورت عالی عمل می کند و برای لایه‌برداری و از بین بردن پوست‌ها و سلول‌های مرده پوست نیز بسیار مفید خواهد بود. برای رطوبت‌رسانی به پوست یک گزینه ی مناسب است و آلودگی‌های پوست را به سرعت از بین می‌برد.

9- درمان جای سوختگی با عسل

عسل به دلیل طبیعت آنتی بیوتیک‌اش می‌تواند به درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها کمک کند. اگر جای خراش یا زخم روی پوستان است می توانید مقداری عسل را روی آن بمالید تا زخم را نسبت به برخی باکتری‌های خطرناک مانند استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) ضدعفونی کند.

در واقع، سال‌های متمادی از عسل به عنوان درمانی برای مقابله با عفونت استفاده می‌شد تا آن‌که در اوایل قرن بیست ام پنی سیلین اختراع شد. بسیاری به پنی‌سیلین رو آوردند و استفاده از عسل برای درمان عفونت به مرور کم رنگ شد.

حالا با افزایش علاقه‌ی افراد به درمان‌های طبیعی و علوم طب سنتی، عسل برای درمان چنین مواردی از محبوبیت فراوانی برخوردار شده است. یکی از انواع عسل که برای زخم‌ها و سوختگی‌ها بسیار عالی می باشد، عسل مانوکا است که از گرده‌ی گل‌های بوته‌ی مانوکا به‌دست می‌اید. مطالعات و تحقیقات به عمل آمده بر روی این نوع عسل نشان می‌دهد ۲۵۰ سویه باکتریایی توسط عسل مانوکا درمان می‌شوند.

این عسل دارای ترکیبات خاصی است که آن را از هر نوع عسل دیگری موثرتر می‌کند.هنوز به طور دقیقا مشخص نشده است که این ترکیبات چیست، بنابراین فقط آن را فاکتور خاص مانوکا (یوام‌اف) می‌نامند.

حتی اگر نمی‌توانید عسل مانوکا را تهیه کنید، باید بدانید هر نوع عسل خام و فرآوری نشده‌ای می‌تواند به درمان سریع زخم‌ها و سوختگی‌ها کمک کند.استفاده از عسل برای درمان خراشیدگی‌ها یا سوختگی‌هایشان در کودکان بسیار آسان می باشد زیرا مثل هیدروژن پراکسید باعث سوزش نمی‌شود.قبل از استفاده درمانی، مقداری عسل را به آن‌ها بچشانید تا یاد بگیرند عسل یک خوراکی خوش مزه و البته مفید برای بدن‌شان است و به مصرف آن در طول زندگی ادامه دهند.

10- خواص عسل برای پوست : درمان اگزما

عسل یک درمان طبیعی برای افرادی است که از بیماری اگزما رنج می‌برند و می تواند درمان بیماری‌شان را بهبود بخشد.اگزما یک مشکل پوستی است که شامل التهاب لایه‌ی خارجی پوست می‌شود.

اگر به اگزما دچار شده اید، احتمالا پوست‌تان کمی خشک و پوسته‌پوسته شده است.در حقیقت، برخی نواحی از پوست ممکن است مانند فلس‌های کوچکی به نظر برسند.تصور می‌شود که دلیل ابتلای برخی افراد به اگزما، وجود سیستم ایمنی بیش‌فعال در آن ها است و می‌تواند به شکل خفیف، متوسط یا شدید باشد.

اگر پوست بر اثر خارش قرمز می شود، امکان دارد باعث عفونت باکتریایی شود.یک درمان خانگی شگفت‌انگیز برای چنین مشکلی استفاده از ترکیب عَسَل، دارچین، و آب‌لیمو است.مقدار یک قاشق چایخوری عَسَل را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و نصف آب یک لیمو را به آن اضافه کنید.هر روز این ترکیب را قبل از مصرف هم بزنید و بنوشید.

11- پاکسازی منافذ پوست

عسل خام حاوی آنزیم‌های است که عامل روشن‌کننده‌ی پوست هستند و منافذ آن را تمیز و شفاف نگه‌ می‌دارند. اگر عسل را که ویژگی ضدباکتریایی دارد با روغن جوجوبا یا روغن نارگیل ترکیب کنید مخلوط به‌دست آمده مانع بوجود آمدن باکتری‌هایی می‌شود که تعادل پوست را به هم می‌زنند و سطح آن را ملتهب می‌کنند.
یک قاشق غذاخوری عسل خام را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا جوجوبا مخلوط کنید و برای پاکسازی پوست به‌صورت دورانی روی پوست خشک ماساژ بدهید. حواس‌تان باشد از این ترکیب به پوست حساس اطراف چشم‌هایتان نزنید. بعد از ماساژ پوست با این پاک‌کننده‌ی طبیعی می‌توانید پوست‌تان را با آب‌ولرم شست وشو دهید.

12- لایه‌بردار ملایم

عسل طبیعی حامل انواع آنزیم‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و سایر موادمغذی‌ای است که هر کدام در تقویت‌ پوست و هیدراته نگه داشتن آن بسیار موثر هستند. از طرفی جوش‌شیرین نیز به‌عنوان یک لایه‌بردار ملایم شناخته می‌شود که لایه‌های مرده‌ی پوست را از نابود کرده و باعث می شود سلول‌های جوان و تازه‌ی پوست نمایان شوند و پوست روشن‌تر به‌نظر برسد. پس مخلوط این دو ماده هم می‌تواند کیفیت پوست شما را بهبود بخشد.
دو قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین ترکیب کنید. پوست صورت‌تان را با آب نمناک کنید و این مخلوط را به آرامی و با حرکات دورانی روی پوست بمالید و سپس پوست‌تان را با آب ولرم شست و شو دهید.

13- نرم‌کننده‌ی مو

آنزیم‌ها و مواد مغذی موجود در عسل برای نگهداری و بهبود وضعیت موها نیز تأثیر مثبتی دارد و به آنها درخشندگی و شفافیت می بخشد. روغن نارگیل هم می‌تواند به لایه‌ی میانی مو نفوذ کند و باعث نرمی کوتیکول مو شود این امر موجب می‌شود رشته‌های موهای شما درخشان‌تر شده و شکل مطلوبی را به خود بگیرد.

یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کنید. ترکیب بدست آمده را زمانی که موهایتان کمی نم‌دار است به دوسوم پایینی ساقه‌ی موها بمالید. از نوک موها شروع کنید و به سمت بالا بروید. اجازه دهید بیست دقیقه روی موهایتان بماند و سپس مجددا موهایتان را بشویید.

14- شامپوی تقویت‌کننده

همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم عسل دارای نوعی ماده‌‌ی هیدروکسی است. این ماده به تنظیم و حفظ رطوبت مو نیز کمک فراوانی می‌کند. علاوه بر این عسل یک ماده‌ی تقویت‌کننده‌ی فولیکول مو موثر برای رشد سالم آن محسوب می‌شود.
یک قاشق غذاخوری عسل را با مقدار کمی از شامپوی مورد استفاده تان ترکیب کرده و موهایتان را با این محلول ماساژ داده و سپس آب بکشید. این عمل موهایتان را تقویت کرده و به فرآیند رشد آن ها کمک می‌کند.

15- روشن‌کننده‌ی مو

در عسل ماده ای وجود دارد به نام گلوکز اکسیداز، این آنزیم باعث می‌شود که پراکسیدهیدروژن در مو به آرامی آزاد شود و به‌خاطر وجود همین خاصیت، استفاده از عسل باعث روشن‌شدن رنگ مو می‌شود.
مقدار سه قاشق غذاخوری عسل را در دو قاشق غذاخوری آب حل کنید. محلول‌تان را روی موهای تمیز و نمناک بمالید و اجازه دهید حدود یک ساعت در همان حالت بماند. سپس موهایتان را آب بکشید. برای دریافت نتیجه‌ی بهتر می توانید این عمل را هر روز تکرار کنید.

16- درمان آفتاب‌سوختگی

همانطور که اشاره شد عسل یک ماده‌ی ترمیم و تقویت کننده محسوب می‌شود و توانایی این را دارد که عمل آب‌رسانی را تا عمیق‌ترین لایه‌های پوست در معرض نور آفتاب افزایش دهد. از طرفی گیاه آلوئه‌ورا نیز همانند عسل دارای ویژگی ضدالتهابی قوی است. پس مخلوط این دو ماده می‌تواند پوست آفتاب سوخته‌ی شما را التیام بخشد و به بهبود دوباره‌ی آن کمک کند.
عسل و ماده‌ی ژلاتینیِ گیاه آلوئه‌ورا را با نسبت یک به دو یعنی یک پیمانه عسل و دو پیمانه آلوئه‌ورا را با هم ترکیب کنید. می‌توانید از این مخلوط برای درمان پوست آفتاب‌ سوخته استفاده کنید و بعد از مدتی تأثیر شگفت‌انگیز آن را مشاهده کنید.

17- عسل برای زیبایی طبیعی پوست صورت و بدن

عسلسرشار  از ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است که فواید فوق‌العاده‌ای برای زیبایی دارند به این خاطر که پوست را از هر لحاظ تغذیه می‌کنند. عسل دارای ویژگی رطوبت‌رسانی و روشن‌کنندگی است که می‌تواند برای رهایی از شر سلول‌های مرده و بهبود رنگ پوست موثر باشد. علاوه بر این خواص آنتی‌باکتریالی عسل برای کاهش آکنه، جای زخم و علائم پیری مفید است.  این ماده‌ی خوراکی خاصیت جذب آب را همراه خود دارد. شما می‌توانید عسل را جایگزین ماسک‌های آلفا هیدروکسید که مقادیر بسیار زیادی اسید دارند، کنید. عسل برای پوست‌های حساس هم بی‌خطر است اما بهتر است از آن در نواحی اطراف چشم و روزنه ها استفاده نکنید.


خواص عسل برای پوست

خواص عسل برای زیباتر شدن

عسل فقط به عنوان یک گزینه ای ایده آل برای شیرین کردن غذاها و نوشیدنی های گوناگون محسوب نمی شود، بلکه این خوراکی فوق العاده باید به صورت مداوم در سبد غذایی شما حضور داشته باشد تا در طول زندگی خود از فواید مختلف آن بهره مند شوید.خواص عسل

خواص عسل

عسل می تواند به عنوان یک ماده ی موثر در درمان سرفه، تقویت انرژی بدن، مبارزه با عفونت های ناشی از بریدگی ها، بهبود سلامت پوست سر، و کمک به کاهش واکنش های آلرژیک به طور قابل توجهی اثر گذار باشد.

حتی در مواردی عسل می تواند در بهبود شرایط خواب انسان نقش داشته باشد چون به تثبیت میزان سطح قند خون کمک می کند، همچنین به ترشح سروتونین کمک می کند که در بازسازی بدن در طول زمان استراحت موثر است، و موجب حصول اطمینان از ذخیره گلیکوژن کافی برای مسدود کردن هورمون های استرس، مانند کورتیزول و آدرنالین در بدن می شود.


 پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: آشنایی با انواع عسل 


با گنجاندن عسل در رژیم غذایی خود از خواص و ویژگی های فراوانی بهره خواهید برد. به عنوان مثال، ترکیب عسل با زردچوبه می تواند برای پیشگیری از بیماری قلبی و کاهش التهاب مفاصل مورد استفاده قرار گیرد.

اما خواص عسل فقط به این ها ختم نمیشود و در محصولات زیبایی، به ویژه محصولاتی برای سلامت پوست و مو، نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. عسل، به ویژه عسل خام یا غیر پاستوریزه، سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش چین و چروک و مقابله با پیری پوست کمک می کنند. افزون بر این، ویژگی های ضد باکتری عسل در کاهش بروز آکنه بسیار موثر خواهد بود. همچنین، خاصیت مرطوب کنندگی عسل در مقابله با سوزش و لکه های پوستی نیز مفید است.

یک مرطوب کننده ی قوی

می‌توانید از عسل به تنهایی استفاده کنید اما اگر به عسل روغن بادام یا روغن بنفشه اضافه کنید، اثر مرطوب‌کنندگی آن افزایش می یابد. به ازای هر قاشق مرباخوری عسل، یک قاشق مرباخوری روغن اضافه کنید و با دست مقداری از آن را به صورت بمالید و ماساژ دهید و اجازه دهید حدود پانزده دقیقه روی صورت بماند به طوری که وقتی دست را روی صورت می‌مالید, خشک و سخت شده و به دست نچسبد باشد. در این حالت می توانید ماسک را با آب ولرم از روی پوست پاک نمایید.

با اگزما خداحافظی کنید

برای درمان اگزما ابتدا باید خشکی پوست را رفع کرد. برای این منظور عسل را با روغن زیتون یا آلوئه ورا یا روغن بادام شیرین یا اگر مزاج گرمی دارید با روغن گل بنفشه مخلوط کنید و روی قسمتی از پوست که دچار اگزما شده بگذارید و بعد از گذشت یک ربع با آب ولرم بشویید. این عمل را می توانید چند مرتبه در طول روز تکرار کنید.

جوش های سرسیاه را شکست دهید

برای درمان جوش های سر سیاه دو قاشق ماست و یک قاشق عسل را با هم مخلوط کنید و روی پوست قرار دهید و بعد از گذشت 20 ـ 15 دقیقه شست‌وشو دهید. عسل علاوه بر خاصیت ضدعفونی کننده باعث باز شدن منافذ پوست و در نتیجه خروج جوش های سرسیاه خواهد شد.

درمانی برای لک ها

یک قاشق غذا خوری عسل را  به همراه یک قاشق چای خوری دارچین داخل یک ظرف با هم ترکیب کنید و هر روز صبح قبل از صرف صبحانه به مدت پانزده دقیقه این ترکیب موثر برای لک صورت را روی پوست خود بمالید بعد از یک هفته تاثیر شگفت انگیز این ماسک را مشاهده خواهید کرد. این ماسک باعث از بین رفتن جوش ها نیز میشود.

روشن شوید

عسل خام حاوی آنزیم‌های است که، روشن‌کننده‌ی پوست هستند و منافذ موجود در آن را تمیز و شفاف نگه‌ می‌دارند. اگر عسل را که ویژگی ضدباکتریایی دارد با روغن جوجوبا یا روغن نارگیل ترکیب کنیم محصول به‌دست آمده موجب جلوگیری از ایجاد باکتری‌هایی می‌شود که تعادل پوست را به هم می‌زنند و پوست را ملتهب می‌کنند. یک قاشق غذاخوری عسل خام را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا جوجوبا مخلوط کنید و برای پاکسازی پوست به‌صورت دورانی روی پوست خشک ماساژ بدهید. مراقب باشید از این ترکیب به پوست نازک ناحیه ی اطراف چشم‌هایتان نزنید. بعد از پاکسازی پوست با این پاک‌کننده‌ی طبیعی می‌توانید آن را با آب‌ولرم بشویید.

پوست ارتجاعی

برای سفتی، نرمی و مرطوب بودن پوست‌تان می‌توانید ترکیبی از هسته بدون پوست یک سیب و یک قاشق غذاخوری عسل که توسط ماشین مخلوط کن تهیه کرده‌اید استفاده کنید.تا حدی این مخلوط عسل و هسته ی سیب را هم بزنید تا رقیق شود. سپس ترکیب بدست آمده را به آرامی روی پوست صورت بمالید و اجازه دهید برای پانزده دقیقه باقی بماند. بعد از گذشت پانزده دقیقه ماسک روی صورتتان را با آب ولرم شست و شو دهید.عسل یک ماده ی فوق‌العاده و موثر در زیبایی است چراکه حاوی آنزیم‌ها، ویتامین‌ها، و موادمعدنی فراوانی است. برای تهیه محصولات زیبایی ابتدا مطمئن شوید عسلی که تهیه نموده اید صددرصد خالص و طبیعی باشد.

حفظ رطوبت پوست با عسل

معمولا پوست انسان در فصل زمستان و هوای سرد دچار خشکی می شود. اما به وسیله ی عسل می توان از این بروز خشکی پوست جلوگیری کرد. اگر علائم مربوط به خشکی پوست را در خود مشاهده کردید، یک قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق چایخوری روغن زیتون و مقداری آبلیمو مخلوط کنید. این ترکیب را روی قسمت های خشک پوست خود قرار دهید و اجازه دهید حدود بیست دقیقه در همان حالت باقی بماند و سپس آن را بشویید.

موهایی درخشان با عسل

برای درخشان شدن موها یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. از این ترکیب پس از شستشوی موهای خود با شامپو استفاده کنید. اجازه دهید چند دقیقه مخلوط آب و عسل روی مو های شما باقی بماند و سپس به دقت مو و پوست سر خود را با آب گرم شستشو دهید.

حمام شیر و عسل

مراقبت از زیبایی پوست قدمتی تاریخی دارد و یکی از اقدامات رایج در این زمینه استفاده از حمام شیر و عسل بوده است. مقدار یک چهارم فنجان عسل با دو فنجان شیر ارگانیک و مقداری روغن های ضروری حمام را با هم ترکیب کرده و از این روش باستانی در دنیای مدرن نیز استفاده کنید و این تجربه بینظیر را داشته باشید. این ترکیب را به آب داغ وان اضافه کنید، سپس از حمامی آرامش بخش لذت ببرید.


فواید ماسک عسل و انواع آن

عسل یک پاک کننده ی قوی برای منافذ پوست است و به باز شدن آنها کمک می کند. نکته ی بسیار مهم این است که پس از استفاده از عسل درخششی خاص در پوستان را تجربه خواهید کرد. علاوه بر لذت بردن از عسل در وعده های غذایی، شما می توانید از آن به عنوان ابزاری موثر برای زیبایی نیز استفاده کنید. عسل رطوبت لازم را برای پوست ایجاد می ‌کند و یکی از موثرترین درمان ها برای رفع خشکی پوست محسوب می شود.

عسل تمیزکننده ی بسیار قوی است و سلول‌های خشک و مرده پوست را از بین می‌­برد و به دلیل خاصیت مرطوب‌کنندگی و تقویتی در ساخت کرم­ها و ماسک­های خانگی برای شفافیت و درخشندگی پوست کاربرد فراوان دارد.از خواص عسل برای پوست و استفاده از ماسک عسل برای تحقق آن غافل نشوید.

خواص عسل برای پوست

انواع ماسک‌ عسل موجب چسبندگی می ‌شود و استفاده از آن نیاز به صبر و حوصله دارد، اما همیشه به خاطر داشته باشید سالم‌ترین و موثرترین ماسک ‌های صورت، ماسک­‌هایی هستند که در ترکیبات آنها از مواد طبیعی استفاده شده است و فاقد هر گونه افزودنی است.
هنگام استفاده از ماسک دقت کنید که پوست به طور کامل با دستمال های پاک ‌کننده تمیز شده باشد و هیچ گونه کرم یا مواد آرایشی روی آن نباشد. بعد از پاک کردن، پوستتان را با آب ولرم و صابون بشویید. ماسک صورت را به صورت دورانی با حرکات دست از اطراف بینی و لب به سمت گونه‌ها ماساژ دهید.
پیشانی و چانه را نیز با ماسک بپوشانید، اما محدوده ی چشم و لب ها را خالی نگه دارید. بعد از پانزده دقیقه به آرامی مواد را با آب ولرم از صورت خود پاک کنید. لازم به ذکر است ترکیبات ماسک ها جنبه غذایی دارند و فساد شدنی هستند در نتیجه باید برای مصارف فوری تهیه شوند.

* ماسک لیمو و عسل

برای تولید ماسک صورت لیمو و عسل فقط کافی است تا یک لیمو را برش زده و هسته های آن را جدا کنید. سپس، با انازه ی یک قاشق چایخوری, عسل را به آن اضافه کنید.

به آرامی لیمو حاوی عسل را روی صورت خود ماساژ دهید. حدود پنج دقیقه منتظر بمانید و بعد با آب ولرم شستشو دهید. ترکیب ویتامین C و آنتی اکسیدان های لیمو و ویژگی های آنتی اکسیدانی عسل آن را به یک تقویت کننده و لایه بردار شگفت انگیز برای پوست تبدیل کرده است.


* ماسک عسل و ماست

مقدار دو قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق عسل را با هم مخلوط کنید و روی پوست قرار دهید و بعد از 20 ـ 15 دقیقه با آب گرم شست‌وشو دهید. عسل علاوه بر خاصیت ضدعفونی باعث باز شدن منافذ پوست و از بین رفتن جوش های سرسیاه خواهد شد.

* ماسک سیب و عسل

یک عدد سیب را شسته و با پوست رنده کنید. سپس یک قاشق عسل را به آن اضافه کنید، کاملا مخلوط کرده و ترکیب بدست آمده را روی صورت بمالید. این ماسک نیز دارای خاصیت نرم‌کنندگی و ضدآکنه می باشد.

* ماسک تخم‌مرغ و عسل

در یک ظرف مناسب یک عدد تخم‌مرغ را بشکنید و به اندازه ی نصف قاشق چایخوری عسل و یک قاشق غذاخوری شیر خشک را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شود. ماسک تهیه شده را روی صورت و گردن بمالید و پانزده دقیقه دراز بکشید، سپس با آب ولرم شست‌وشو دهید.

* ماسک موز و عسل

ترکیب موز له شده به همراه دو قاشق عسل، ماسک بسیار مفیدی برای پوست های خشک محسوب می شود. در زمستان که دست ها نیز اغلب پوسته پوسته و خشک می‌ شوند، می ‌توانید از این ماسک برای بهبود آن استفاده کنید. همچنین اضافه کردن یک قاشق پودر جوانه گندم به این ماسک اثر آن را چندین برابر خواهد کرد.


خواص عسل برای پوست و مو  بسیار فراوان است، شما می توانید از عسل به عنوان ابزاری موثر برای زیبایی پوست و موی خود استفاده کنید. همچنین می توانید با دنبال کردن مطالب این وبلاگ از خواص دیگر این معجزه ی الهی در طبیعت بیشتر آشنا شوید.


 پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: خواص عسل برای معده