مضرات عسل تا چه حد واقعیت دارد؟

در این وبلاگ تاکنون درباره ی شناخت عسل, خواص عسل, انواع عسل و عسل طبیعی گفته شده است اما در این پست قصد داریم درباره ی مضرات عسل بگوئیم.بله درست شنیده اید مضرات عسل. بیشتر شنیده ها در حیطه ی خواص و فواید عسل بوده اما در این جا قصد داریم از زاویه ی دیگری این اکسیر طبیعی را بررسی کنیم.
همانطور که قبلا هم گفته شد عسل ماده ی غذایی سالمی است، اما باید بخاطر داشت که حتی در چیزهای خوب هم نگه داشتن حد تعادل اهمیت دارد. خوردن بیش از حد مواد غذایی مفید هم می تواند مضر باشد. . .

مضرات عسل


مقدار مناسب مصرف عسل در طول هفته

اگر شما هم مطالب این وبلاگ را دنبال می کنید حتما متوجه شده اید که عسل ، یک ماده غذایی ارزشمند است که دارای مواد و عناصر مختلفی مانند کربوهیدرات ها، آنزیم ها، آمینواسیدها، اسیدهای آلی و همچنین مواد معدنی زیادی می باشد که برای سلامت بدن افراد در هر گروه سنی و البته درمان بسیاری از بیماری ها بسیار مفید است. با ما همراه شوید تا با خواص بی نظیر و البته هشدارها و مضرات عسل این ماده غذایی ارزشمند بیشتر آشنا شوید.مصرف بیش از حد عسل


  پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: همه چیز درباره ی عسل 


مصرف بیش از حد عسل

برخی از افراد عسل را به عنوان یک شیرین کننده طبیعی قبول دارند، یک جایگزین مناسب برای شکر و شیرین کننده های شیمیایی بدون کالری. اما باید این سوال را مطرح کرد که آیا می توان در خوردن این ماده ی طبیعی و البته خوش طعم، زیاده روی کرد و آیا به آن اندازه ای که فکر می کنیم برایمان مفید است؟ آیا به مضرات عسل و میزان درست مصرف آن اندیشیده ایم؟
در اغلب مواقع عسل چون یک ماده ی طبیعی است، ممکن است در ذهن انسان به عنوان قند در نظر گرفته نشود. اما بر خلاف این موضوع زمانی که آن را می خوریم در بدن به عنوان قند اضافه شده شناسایی می شود.
به سادگی و بدون اینکه متوجه باشید می توان در خوردن عسل زیاده روی کرد، بخصوص در مواقعی که مستقیم به اسموتی، غلات و دیگر غذاها اضافه اش می کنید و از قبل آن را اندازه گیری نمی کنید. وقتی عسل را مستقیم از ظرف برداشته و مورد استفاده قرار می دهید، کنترل مقدار وعده های مصرفش مشکل می شود.
مصرف بیش از اندازه ی عسل با افزایش وزن، ابتلا به دیابت نوع 2 و پوسیدگی دندان در ارتباط است. همچنین یکی از عوامل مضرات عسل مقدار بسیار زیادی فروکتوز موجود در آن است. فروکتوز یکی از عوامل شناخته شده ایجاد گاز و نفخ است و اگر بیش از حد معمول از عسل استفاده کنید ممکن است دچار مشکلات گوارشی بشوید.


مضرات عسل

مصرف بیش از حد و مضرات عسل

وجود مضرات عسل بدان معنا نیست که نباید دیگر از این ماده ی پر ارزش دست بکشید، چون عسل سرشار از خواص و ویژگی های منحصر به فرد است. از خوش طعم کردن غذا گرفته تا درمان بیماری های مختلف. عسل خام و فیلتر نشده حاوی مقدار زیادی پروبیوتیک و آنتی اکسیدان است که مسلما اینها را نمی توانید در شکر معمولی و دیگر شیرین کننده ها پیدا کنید.


 پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: شناخت عسل طبیعی 


تنها نکته ای که باید به آن توجه کرد، دقت در میزان مصرف در وعده و قندهای اضافه شده به بدن در طول روز است. از سوی متخصصان توصیه می شود قند اضافه شده به بدن در طول یک روز، کمتر از 10 درصد برنامه غذایی تان باشد (این شامل قند طبیعی موجود در میوه و شیر نمی شود). توصیه می شود قند مصرف شده در روز را به 6 قاشق چای خوری یا کمتر محدود کنید. توجه داشته باشید در هر نوبت، یک قاشق غذا خوری یا کمتر مصرف عسل مناسب و مفید است. یک قاشق غذا خوری عسل 64 کالری دارد (بیش از 17 گرم قند در خود دارد). شاید این مقدار زیاد به چشم نیاید اما این مقدار با بیش از 4 قاشق چای خوری شکر برابری می کند.
مجددا تاکید می کنیم که مصرف عسل در اندازه های نرمال بسیار مفید بوده و مضرات عسل تنها در صورت زیاده روی در میزان مصرف در وعده های مکرر است. امیدواریم با رعایت حد مناسب از خواص معجزه آسای این ماده ی طبیعی نهایت بهره را ببرید.


مضرات عسل


مضرات مصرف عسل تقلبی

عسل تقلبی نه تنها دارای خواص درمانی نمی باشد بلکه از آنجایی که حاوی قند و شکر مصنوعی و مواد شیمیایی می باشد مشکلاتی را نیز به همراه دارد. عسل های تقلبی مانند قند، شکر، شیرینی جات و نوشابه ها بوده و گلوکز خون را به سرعت افزایش میدهند و باید از آن اجتناب کرد بخصوص بیماران و افراد آسیب پذیر و حساس باید بسیار در مصرف آن توجه داشته باشند. از مضرات عسل تقلبی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱) تخریب سیستم ایمنی بدن و تضعیف عملکرد آن

2) موجب اختلال در میزان تعادل املاح در بدن میشود

3) موجب فراهم شدن پوسیدگی دندان ها میشود

4)از بین برنده ی تمرکز، ایجاد بد خلقی و تشدید اضطراب است

5) کاهش انعطاف پذیری و عملکرد بافتها

6) به شدت در ابتلا به  دیابت  موثر است (لذا افرادی که دیابت دارند باید برای انتخاب عسل دقت بیشتری کنند)

7) افزایش سطح تری گلیسریدهای خون

8) گاها موجب فقر مس و کروم در بدن میشود

9) اختلال در روند جذب کلسیم، منیزیم و پروتئین

10) در برخی افراد باعث پیری زود رس می شود

11) در بروز خستگی مزمن بسیار تاثیر گذار است

12) علائم اضطراب و ترس را در بانوان حساس افزایش می دهد

13) زمینه ساز چاقی، افزایش کلسترول خون و فشار سیستولیک قلب

14) میزان ویتامین ای موجود در خون را کاهش میدهد

15) از مضرات عسل تقلبی تخریب هورمون رشد است

16) از بین بردن توانایی عملکرد آنزیمها

17) کاهش ظرفیت یاد گیری – کاهش عملکرد حافظه

18) در کاهش پایداری عاطفی تاثیر گذار است

19) یکی دیگر از موارد مضرات عسل تقلبی احتمال یبوست و یا واریس است

20) میتواند منجر به سرطان پروستات، پستان، تخمدانها و روده گردد

21) تشدید بیماریهای قلبی-عروقی

22) از دیگر مضرات عسل تقلبی سردرد و میگرن است

23) می تواند هورمون استروژن در مردها را افزایش دهد

24) باعث افسردگی می شود

25) موجب افزایش سطح دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین در خون میگردد

26) در برخی از مواقع  آسم و یا آلرژی ایجاد  می کند

27) می تواند به ساختار ( دی ان آ ) در بدن آسیب بزند

28) موجب عدم تعادل هورمونی بدن و آسیب به غدد داخلی بدن مثل غدد فوق کلیوی و لوزالمعده می شود که میزان قند خون را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار میدهد.

متاسفانه در سال های اخیر درصد قابل توجه ای از عسلهای موجود در بازار که به عنوان عسل طبیعی به فروش میرسند تقلبی و حاوی مخلوطی از شکر و مواد شیمیایی هستند و افراد مخصوصا بیماران باید در انتخاب عسل خود دقت کافی داشته باشند.



مضرات عسل در نتایج تحقیقات علمی

توجه داشته باشید که عسل نیز در حدود ۵۵ درصد فروکتوز یعنی همان قند میوه است که این قند در قسمت کبد پردازش می شود اما با وجود تفاوت های موجود در ساختار، بدن انسان هنوز به عسل به عنوان یک قند مانند شکر واکنش نشان می دهد بنابراین مصرف بیش از حد آن انسان را حتی دچار بیماری دیابت می کند.
اتفاقی که در مصرف بیش از حد عسل در بدن می افتد دقیقا مشابه مصرف زیاد شکر است و در واقع تنها دلیل ایجاد مضرات عسل همین موضوع است. قند دریافتی بیش از حد توصیه شده لوزالمعده را وادار به تولید انسولین اضافی می کند و مازاد آن در بدن به صورت چربی ذخیره می شود و این اتفاق دقیقا شروع فرایند افزایش وزن انسان است. آسیب های قلبی و بیماری های کبدی عوارض دیگری از زیاده روی در مصرف هر نوع قند حتی عسل است.


مضرات عسل


اما باید بدانید که حتی اگر قند خون بالایی دارید لزومی ندارد که از خوردن این ماده ی طبیعی شیرین  بپرهیزید  اما  مقدار مجاز استفاده از ان را رعایت کنید. عسل چون شاخص گلایسمیک پایین تری  در مقایسه با  قند دارد، بهتر از قند است.با این حال، عسل هنوز هم  دارای کربوهیدرات است، بنابراین برای بیماران دیابتی میزان استفاده از  آن مانند شکر محدودیت دارد.

بهتر است از خوردن آن غافل نشوید چون که در کنار شیرینی دارای فواید بیشمار دیگری نیز است.عسل دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است (هر چه عسل تیره تر باشد حاوی آنتی اکسیدانهای بیشتری است) و همچنین دارای مقادیر کمی مواد معدنی ، ویتامین Bو ویتامین C است.

هر چند درباره ی مضرات عسل صحبت می کنیم اما باید یادآوری کنیم که از گذشته های دور، عسل به عنوان یک عامل ضد میکروب برای بهبود بریدگیها، زخم، آکنه و دیگر ناراحتی های پوستی استفاده می شده است.


مضرات عسل


عسل بعنوان یک شیرین کننده ای طبیعی تا حدودی قابل مقایسه با شکر معمولی است، هر دو آن ها حاوی کربوهیدرات هستند. با این حال، ترتیب  قرار گیری گلوکز و فروکتوز در قند و عسل آنها را کمی از یکدیگر جدا می کند. شاخص گلایسمیک عسل از قند معمولی بسیار پایین تر است (به ترتیب 55 در برابر 65) بنابراین مصرف عسل قطعا میزان کمتری نسبت به مصرف قند موجب افزایش مقدار قند خون  می شود.

 درباره ی میزان کربوهیدرات، مهم است که بدانیم 1 قاشق غذاخوری عسل به عنوان یک وعده ی میانی حاوی 15 گرم کربوهیدرات است.همچنین بهتر است که توجه داشته باشید که در دستورالعمل های رژیمهای غذایی انجمن دیابت آمریکا و انجمن قلب آمریکا هر دو به کاهش مصرف “قند افزوده” که شامل قند و عسل می باشد، اشاره شده است. برای جلوگیری از بروز احتمالی مضرات عسل بهتر است به این توصیه توجه داشته باشید.

اما مصرف بهینه به این معنا نیست که شما عسل را بطور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید. مزه ی عسل کمی شیرین تر از قند است، بنابراین در دستورهای پخت و پز شما می توانید یک پیمانه عسل را جایگزین یک و یک چهارم پیمانه از شکر کنید، این کارموجب کاهش ترکیبات کربوهیدرات های موجود در غذای شما می گردد.

در بسیاری از موارد با افزودن کمی عسل به ماست معمولی و چند عدد از انواع  میوه ی توت، کربوهیدرات کمتری نسبت به مصرف ماست های میوه ای صنعتی، دریافت خواهید کرد. همین موضوع در مورد شیرین کردن نوشیدنی ها نیز وارد است با افزودن مقدار کمی عسل به چای و افزودن یخ به آن مقدار کربوهیدرات کمتری نسبت به آیس تی صنعتی در یک رستوران یا فروشگاه دریافت می کنید.

تعدادی از محققان انگلیسی بر این باورند که مصرف بیش از حد عسل مانند سایر فرآورده های دیگر قندی می تواند عامل بروز افزایش وزن، بیماری های کبدی و ناراحتی های قلبی برای افراد شود.

به گزارش بولتن نیوز به نقل از جام جم، نتایج تحقیقات جدید در انگلیس نشان می دهد که عسل هم مثل سایر مواد دارای فروکتوز در صورت مصرف زیاد و بیش از حد می تواند باعث ایجاد اختلال در سیستم سلامتی فرد است البته این ویژگی مشابه در دانه های ریز شکر بسیار بیشتر از عسل است.

این پژوهشگران می گویند، بسیاری از افراد به تصور اینکه مضرات عسل وجود خارجی ندارد آن را بی رویه مصرف می کنند و علت آن این است که در بسیاری از رسانه ها به مشکلات ناشی از مصرف شکر و قند پرداخته شده است و درباره ی عوارض مصرف زیاد از حد و مضرات عسل کمتر گفته شده است.

موسسه ی تحقیقات بازار مینتل اعلام کرده که در طول شش دهه مارکت عسل در انگلیس بالغ بر 112 میلیون پوند سود داشته است. این درحالی است که مصرف کنندگان اطلاعات لازم در مورد میزان و نوع مصرف آن را ندارند. اکثر مصرف کنندگان به اشتباه تصور می کنند استفاده از عسل به هر میزان برای آنها مشکلی ایجاد نخواهد کرد.


مضرات عسل


این محققان می گویند: براساس تحقیقاتی که صورت گرفته به طور یقین مصرف عسل از شکر و قند برای افراد بهتر است اما همه ی افراد باید در مصرف این ماده مهم غذایی نیز رعایت های حد مجاز را مد نظر قرار دهند.

براساس این تحقیقات مصرف کم عسل به جای مصرف شکر برای بدن کافی است؛ زیرا 55 درصد عسل حاوی قند فروکتوز (قند میوه) است که زیاده روی در خوردن آن بدن انسان را در معرض خطرات ناشی از مضرات عسل قرار می دهد.

آنها با ذکر این مورد که عسل همچنان یک نوع قند محسوب می شود متذکر شدند: قند تصفیه شده (ساکاروز) در بدن انسان توسط انسولین در لوزالمعده تولید و فرآوری می شود. همانطور که قبلا هم اشاره شد تنها باید در مقدار مصرف عسل رعایت کرده و از جایگزین کردن یا حذف آن بهتر است اجتناب کنید زیرا خواص و فواید آن قابل قیاس با مضرات عسل نیست.


به برخی از مضرات عسل نگاهی بیندازیم

در اینجا قصد داریم شما را با برخی از مضرات عسل در شرایط مختلف و همچنین در موارد مصرفی توسط افراد گوناگون با ویژگی های مختص به خودشون آشنا کنیم. توجه داشته باشید نکات ذکر شده در پایین باید با متخصصان و پزشکان هماهنگ شده و تمام موارد در مورد تمامی افراد یکسان نخواهد بود.

۱. می تواند باعث مسمومیت غذایی شود

این موضوع ممکن است نتیجه مصرف عسل خام ایجاد شود.

اگر تابه‌حال، عسل غیرپاستوریزه استفاده‌کرده‌اید، احتمالش زیاد است که دربرابر مسمومیت غذایی آسیب‌پذیر شده‌باشید. چون گرما ندیده و فرآوری هم نشده است، ممکن است مواد خارجی بسیاری مانند گرده، قطعه های کوچک بال زنبور عسل، بره موم (پروپولیس) و شانه‌های عسل را درخود داشته‌باشد. این‌ها می‌توانند باعث ایجاد اختلال در دستگاه گوارش انسان شوند.

روش پیشگیری

پس، اگر دستگاه گوارش ضعیفی دارید، پیشنهاد‌می‌کنم از مصرف عسل خام خودداری‌کنید.

۲. می تواند موجب بوتولیسم در نوزادان شود

به کودکی که هنوز یک سال آن تمام نشده است، نباید عسل خوراند.

عسل خام ممکن است هاگ‌های کلسترویدیوم بوتولینوم را دربرداشته‌باشد. مصرف آن در کودکان زیر ۱۲ ماه می‌تواند باعث وضعیت شدید پزشکی به نام بوتولیسم شود. بوتولیسم، نوعی مسمومیت ناشی از سم زنبور است و ممکن است نوزاد شما به آن مبتلا شود.

برخی از علائم بوتولیسم، تب، تهوع، استفراغ، ضعف، بی‌حالی، یبوست، تحریک‌پذیری، اسهال، درد، بی‌اشتهایی، ایست تنفسی، فلج عضلانی و غیره هستند.

پیشگیری بهتر از درمان است!

روش پیشگیری

به کودکان زیر یک سال عسل ندهید. اگر کودکی پس از مصرف عسل، هرکدام از علائم بالا را نشان‌داد، فورا به پزشک مراجعه نمایید.

۳. مضرات عسل . ناراحتی شکمی

مصرف بیش‌از اندازه عسل می‌تواند موجب بروز دردهای در نواحی شکمی شما شود.

عسل به‌دلیل سرشاربودن از فروکتوز، می‌تواند در جذب مواد مغذی در روده کوچک اختلال ایجادکند. همچنین می‌تواند بر سیستم گوارشی شما اثرات طولانی‌مدت گذاشته و باعث ناراحتی های گوارشی مانند نفخ، گاز، درد و غیره شود. در برخی مواقع باعث شرایط حادی مانند اسهال یا ناراحتی معده نیز می‌شود.

روش پیشگیری

اگر بعد از خوردن عسل، احساس غیر معمول در معده خود دارید، خوردن آن را قطع‌کنید. و فورا با پزشک خود مشورت‌کنید تا متوجه‌شوید مشکل از کجاست.

۴. می تواند باعث واکنش‌های حساسیتی شود

خوردن عسل خام می‌تواند موجب ایجاد حساسیت‌های خفیف تا ملایمی در شما شود. این وضعیت، می‌تواند برای افرادی که به گرده‌ها حساسیت دارند، بدتر باشد.

شهد فرآوری‌نشده گل‌ها ممکن است دارای گرده، حشره‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها و دیگر مواد شیمیایی باشد. مصرف مستقیم آن می‌تواند باعث پیشرفت علائم حساسیتی مانند ورم، خارش، التهاب، دانه‌های پوستی، کهیر، پف، سرفه، آسم، خس‌خس، ورم عنبیه چشم، مشکلات تنفسی، اختلال در بلع و غیره شود.

روش پیشگیری

هنگام مواجهه با چنین حساسیت‌هایی، چه شدید باشد چه نه، باید به پزشک مراجعه‌کرد.

مضرات عسل ۵. شوک آنافیلاکسی

خوردن عسل خام و در مقادیر زیاد می‌تواند باعث واکنش‌های حساسیتی زیاد مانند آنافیلاکسی شود. عسل خام در بیشتر موارد، دارای مواد حساسیت‌زا است که باعث وضعیت اورژانسی شدیدی به‌نام شوک آنافیلاکسی می‌شود.

این وضعیت، کل بدن را دربرگرفته و با گیجی، غش، تنگی نفس، افت فشار خون و نارسایی قلب همراه است. این، عارضه جانبی جدی عسل است زیرا در مواردی به مرگ نیز منجرمی‌شود.

روش پیشگیری

اگر اغلب، حتی بدون مصرف عسل، به علائم بالا دچارمی‌شوید، باید درباره مصرف یا عدم مصرف عسل با پزشک هماهنگ کنید. و اگر این علائم را بعد از خوردن عسل دیدید، فورا به پزشک مراجعه‌کنید.

۶. می تواند باعث بالارفتن زیاد قند خون شود

اگر می‌خواهید میزان قند خون‌تان را کنترل‌کنید، مصرف روزانه عسل را محدود کنید.

عسل، فقط سرشار از ساکاروز نیست بلکه دارای مقادیر بالای گلوکوز نیز هست که شاخص سطح گلوکوز خون- HbA۱c را بالامی‌برد. به‌عبارت دیگر، این محلول شیرین و غلیظ، میزان قند خون را در بدن انسان بالابرده و باعث ایجاد دیابت می‌شود.

روش پیشگیری

اگر مشکل قندخون دارید یا داروهای دیابت مصرف‌می‌کنید، باید قبل از مصرف عسل با پزشک خود مشورت‌کنید. پزشک، مقدار مناسب عسل را برای‌تان تجویزمی‌کند که با داروهای‌تان تداخلی نداشته‌باشد.

۷. فشار خون را کاهش‌می‌دهد

عسل می‌تواند به‌شکل قابل‌توجهی، میزان فشار خون را کاهش دهد که ممکن است برای سلامتی‌تان بد باشد.

عسل، دارای الیگوساکارید است که نوع خاصی از کربوهیدرات با خصوصیات آنتی‌اکسیدانی است و می‌تواند فشارخون بالا را تا حد زیادی کاهش‌دهد. گاهی وقت‌ها، فشارخون، از حد معمول نیز پایین‌تر رفته و باعث مشکلات سلامتی می‌شود.

بنابراین، مراقب میزان مصرف بیش از حد آن باشید و سالم بمانید.

روش پیشگیری

اگر بیشتر مواقع فشار خون‌تان پایین‌می‌رود، عسل نمی‌تواند انتخاب خوبی باشد. از مصرف آن خودداری‌کنید.

مضرات عسل ۸. آسیب عصبی

این شیرین‌کننده طبیعی با خواص فراوان گاهی می‌تواند به اعصاب‌تان نیز آسیب‌برساند.

عسل خام، حاوی گروهی از ترکیبات شیمیایی به‌نام “گرایانوتوکسین” است که برای سیستم عصبی ما مضر است. به طور کلی، این سم‌ها ازطریق پاستوریزه‌شدن، در غذا ازبین‌می‌روند. اما هنگام مصرف عسل طبیعی، این سموم، فعال‌شده و به شبکه ی عصبی ما آسیب‌می‌رسانند. درنتیجه، باعث اختلال در فعالیت‌های طبیعی سیستم عصبی ما می‌شود.

روش پیشگیری

اگر سابقه هرگونه مشکل ذهنی دارید یا درحال‌حاضر به آن مبتلا هستید، از خوردن عسل خودداری‌کنید.

۹. افزایش وزن و چاقی

چاقی، وضعیتی است که می‌تواند به سلامت عمومی شما آسیب‌برساند و عسل می‌تواند در این مسئله، تاثیر گذار باشد.

چون عسل دارای کالری بالایی است، باعث چاقی و افزایش وزن می‌شود. به‌علاوه، عسل دارای کربوهیدرات‌های ساده است که به‌ محض مصرف، به‌آسانی شکسته‌می‌شوند. درنتیجه، انرژی به‌صورت چربی در بدن ذخیره‌شده و شما وزن اضافه‌می‌کنید.

روش پیشگیری

این را به یاد داشته‌باشید، مصرف متعادل عسل می‌تواند به کاهش وزن کمک‌ بسیاری کند. از آب عسل و آبلیمو برای کاهش وزن کمک بگیرید.

مضرات عسل ۱۰. پوسیدگی دئدان

درست شبیه به شکر، مصرف زیاد عسل نیز می‌تواند به دندان‌تان آسیب‌برساند.

با استناد به گفته محققان،درصد زیادی از عسل، قند است (قندهای طبیعی- گلوکز و فروکتوز). یعنی یک قاشق غذاخوری عسل، می‌تواند ۱۷ گرم قند داشته‌باشد.

مصرف زیاد و هرروزه عسل می‌تواند فعالیت‌های باکتریایی را در دهان تحریک‌کند. مصرف آن به میزان قابل‌توجهی باعث پوسیدگی می‌شود.

روش پیشگیری

بهتر است در میزان و مقدار روزانه ی مصرف عسل دقت عمل داشته و حد آن را رعایت نمایید.

۱۱. می تواند موجب خونریزی داخلی شود

اشخاصی که بیماری های خونریزی دارند یا داروهایی که احتمال خونریزی داخلی را افزایش‌می‌دهند دارند مصرف‌می‌کنند، باید از مصرف عسل خودداری‌کنند.

این ماده طبیعی را نباید با گیاهان طبیعی و موادی مانند جینکو بیلوبا، سیر و ساوپالمتو مصرف‌کرد.

اگر هنوز هم می‌خواهید آن را امتحان‌کنید، مشورت با متخصص سلامتی، کار درستی است. متخصصین می‌توانند مصرف شما را به‌شکلی تنظیم‌کنند که به سلامتی‌تان آسیب‌نرساند.

روش پیشگیری

اگر داروهای رقیق‌کننده خون مصرف‌می‌کنید، از خوردن عسل اجتناب‌کنید. همچنین، اگر دچار خونریزی داخلی هستید، از مصرف عسل خودداری‌کنید.

مضرات عسل ۱۲. تداخل دارویی

افرادی که آنتی بیوتیک، داروهای معده و روده، داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین، آسپرین، داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن، داروهای سیستم عصبی، داروهای قلبی و مکمل‌های کاهش وزن استفاده‌می‌کنند، باید در مصرف این شیرین‌کننده طبیعی، بسیار با حساسیت و احتیاط برخورد کنند.

همچنین، عسل می‌تواند فرآیند معمول داروهایی که از آنزیم سیتوکروم P۴۵۰ استفاده‌می‌کنند را تغییردهد. این موضوع ممکن است باعث مشکلاتی در سلامتی شود.

روش پیشگیری

اگر در حال حاضر از آنتی‌بیوتیک یا هر داروی دیگر (خصوصا داروهای ضدالتهاب) مصرف‌می‌کنید، از خوردن عسل اجتناب کنید. همچنین بهتر است با پزشک متخصص مشورت‌ کنید.

۱۳. واکنش‌های سمی

عسلی که از شهد گیاهان رودودندرون گرفته‌می‌شود، حاوی سموم خاصی است که ممکن است باعث اثرات مضر در بدن شود.

این نوع عسل، سیستم قلبی‌عروقی را مستقیما تحت‌تاثیر قرارداده و باعث فشار خون پایین، درد قفسه سینه و دیگر ناراحتی های قلبی می‌شود.

روش پیشگیری

شما باید قبل از خریداری عسل، از منبع آن اطمینان حاصل‌کنید. اگر در گذشته، واکنش یا حساسیتی نسبت به عسل داشته‌اید، قبل از استفاده از آن با پزشک‌تان مشورت‌کنید.

۱۴. ممکن است باعث عفونت شود

عسل ممکن است خوشمزه و عالی باشد، اما آن‌هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید از مصرف آن خودداری‌کنند. زیرا ممکن است خطر عفونت باکتریایی و قارچی را در بدن افزایش‌دهد.

روش پیشگیری

اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است، از مصرف عسل خودداری‌ کنید.

انتخاب عسل خوب

حالا باید این سوال را پرسید که، آیا عسل بی‌خطر است؟

بله، همانطور که اشاره شد بی‌خطر است و البته بسیار مفید. اما این موضوع درصورتی اتفاق می افتد که محدودیت‌ها در میزان مصرف آن را درنظر بگیرید و البته نوع خوب عسل را تهیه‌کنید.

بیش از ۳۰۰ نوع از انواع عسل در بازار موجود است. بعضی‌ها محبوب و دردسترس هستند و بعضی‌های دیگر نه. همه عسل‌ها، ترکیبات متفاوتی دارند که به شرایط محیطی که زنبور عسل در آن، محصول خود را جمع‌آوری کرده، بستگی‌دارد. پس در خرید آن دقت بیشتری داشته باشید.


مقدار مصرف توصیه‌شده عسل

در این مطلب گفتیم که به مقدار مصرف عسل توجه‌کرده و آن را در حد مجاز مصرف‌ کنید. اما مهم‌ترین سوالی که ممکن است اکنون در ذهن‌تان ایجاد شده باشد را جواب‌نداده‌ایم.

چه‌ مقدار مصرف عسل، به‌معنای استفاده بیش‌ازحد آن است؟

صادقانه بگوییم، هیچ قانون مشخصی درباره میزان مصرف عسل وجود ندارد. در واقع مصرف آن به میزان مصرف قند در روز بستگی‌دارد. یک شخص سالم، نباید روزانه بیشتر از ۱۰۰ کالری را از قند دریافت‌کند، یعنی روزانه در حدود شش قاشق چایخوری مجاز به جذب قند می باشد.

درمجموع باید گفت عسل، یک ماده ی شگفت‌انگیز است و اگر در حد اعتدال مصرف شود، برای سلامتی بسیار مفید است. در حد اعتدال مصرف‌کنید و بدون هیچ‌گونه نگرانی درباره ی مضرات عسل از مزه شیرین آن لذت‌ ببرید.


 پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: مهم ترین خواص عسل